specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Matriser och planeringar för formativt bedömning i klassrummet – konkreta exempel

Den här sidan är egentligen lite överflödig eftersom allt finns i huvudsidan Fem steg till formativ bedömning. Jag har valt att låta den ligga kvar eftersom det finns en del kommentarer. Du är förstås välkommen att titta in här också!

Formativ bedömning är en väsentlig del av ett inkluderande förhållningssätt i undervisningen. Det är också en väsentlig del av en datorbaserad undervisning där eleven förväntas producera under lektionstid istället för att passivt lyssna. För att åstadkomma ett sådant arbetssätt krävs matriser och planeringar av olika slag så att eleven blir förtrogen med vad som förväntas och hur arbetet kommer att bedömas.

Undervisar du i 1:1-baserad undervisning så att eleverna har datorer är det ännu bättre, då kan du samla alla matriser och planer i ett enda dokument som du delar med eleven så att ni kan systematisera arbetet med att titta igenom uppgifter och matriser för att höja resultaten. På min skola använder vi google docs för att samla och dokumentera.

Här är några exempel på matriser och arbetsplaner att använda för att hjälpa eleven att bearbeta sitt eget arbete och göra det bättre. Mina exempel är från engelskundervisning men de kan lätt överföras till vilket ämne som helst:

Denna betygsmatris har jag mest använt i början av kursen eller av en uppgift för att eleverna ska förstå betygskraven: BetygsmatrisskriftligproduktionEngC 

Denna matris fick eleverna tillsammans med uppgiften så att de redan från början skulle förstå vilka faktorer som skulle bedömas och hur de skulle koma att bedömas: Exempel betygsmatris skriftlig prod En C på engelska

 

En matris måste inte innehålla betygssteg. Denna bedömningmall är tänkt som ett sätt att få eleven att reflektera över sin egen prestation i diskussioner utan att betyg är i fokus utan kvalitetsaspekter. Den kan med fördel användas som diskussionsunderlag i grupp eller i par: rubricseminars

Ett viktigt inslag i lektionsarbetet är att möjliggöra anvarstagande och individuellt arbete inom givna ramar. Självklart är målet att eleverna ska klara det själva men de kan behöva lite struktur för att förstå vad som förväntas. Mina elever har ofta fått jobba med att skatta sina behov i de olika färdigheterna läsa, skriva, tala och lyssna. Efter skattningen kan de arbeta med de strategier jag föreslår för att utveckla det som behöver utvecklas. Tanken är att de ska komma på egna strategier men för att komma igång föreslår jag några vanliga sätt att fördjupa sitt kunnande. Bedömningsmallar hittar du här:

Bedömningsmall för att skatt och träna läsförståelse: EnCrubricreadingcomprehension 

Bedömningsmall för att skatta och träna strategier för hörförståelse: EnCrubriclisteningcomprehension 

Bedömningsmall för att skatta och träna skrivförmåga:  EnCrubricwritingskills

En mall som ger struktur för olika typer av språkstrategier:  EnCPractiselanguageskillslinguisticdevelopment

Centralt innehåll omgjorda till frågor att diskutera är ett sätt att implementera innehållet i kursen som helhet så att eleverna förstår vad vi håller på med och varför. Kan de svara utförligt på dessa frågor kanske de rent av har klarat kursen? Dessa frågor får eleverna diskutera vid flera tillfällen under kursen. Jag sätter också gärna en grupp elever att diskutera frågorna vid en dator så att de spelar in sig själva. Det tenderar att bli mer seriöst och jag frigör tid under lektionen för att hjälpa andra elever: Mål och centralt innehåll formulerade som frågor – exempel

Lektionsplanering som följer en strikt ordning som eleverna känner till är ett bra sätt att göra många elever trygga med vad som kommer att hända. Det finns utrymme för överraskningar också inom planeringen men strukturen är fast. Denna planering hjälper mig att fokusera på vad som är viktigast under lektionen och min planeringstid har halverats tack vare detta. Eleverna blir också vana vid att en stor del av tiden jobba självständigt så att jag frigör tid för samtal och hjälp. Lektionsstruktur

Det är inte alltid lätt att fokusera när man jobbar individuellt och för att undvika att tiden går och inget blir gjort finns alltid en arbetsplan att fylla i så att eleven kan planera, genomföra och sedan utvärdera sitt eget arbete: Arbetsplan för att komma igång 

Här är en liknande arbetsplan på engelska: EnBWorkplanlinguisticdevelopment

30 comments on “Matriser och planeringar för formativt bedömning i klassrummet – konkreta exempel

  1. Paola
    8 september, 2012

    Hej!
    Du bidrar med otroligt inspirerande läsning!
    Jag har en fråga dock: ingen av länkarna öppnas till dokumenten. Är det meningen?
    Det hade varit intressant att faktiskt se det du beskriver.
    Tack ändå – för den bästa blogg jag har stött på.
    P.

    • specialpedagogen
      9 september, 2012

      Hej Paola!
      Vilken himla tur att du kommenterade detta, självklart ska det gå att öppna dokumenten och jag ska kolla omedelbart! Tack för det och tack för fint beröm, det känns kul att ha kollegor ute i luften och inte ”bara” på skolan! /Helena

      • Madeleine
        31 augusti, 2015

        Hejsan! Jag är väldigt intresserad av att se era matriser men som föregående talade sa så kan jag inte öppna länkarna…!
        Med vänlig hälsning
        Madeleine

      • specialpedagogen
        31 augusti, 2015

        Jag håller på och för över dem till issu, vet att det är lite problem just nu. Är det ngn särskild så kan jag fixa snabbt, snnars håll ut till helgen, då borde det vara klart!

  2. specialpedagogen
    9 september, 2012

    Hej igen Paola! När jag kollar från min redigerarsida så verkar alla länkar fungera. Kan du kolla igen och återkomma om du fortfarande inte kan öppna länkarna?

  3. Paola
    10 september, 2012

    Nu så!!!
    Wow… imponerande.
    Imponerad!
    Vilken generositet att dela med dig av denna skatt.
    Tack!
    P.

  4. Erika
    17 december, 2012

    Jag kan inte heller öppna dokumenten! Synd, för detta verkar vara precis vad jag behöver!

    • specialpedagogen
      21 december, 2012

      Hej Erika! Jag har gått igenom alla dokumenten och de ska gå att öppna. Hör gärna av dig igen om du fortfarande har problem med att komma åt dem! /Helena

  5. Birgitta Wikström
    4 januari, 2013

    Hej!

    Jag kan inte heller se dina arbeten. Jag får följande meddelande: Innehållets utgivare skyddar den information du anger på den här webbplatsen genom att inte tillåta att innehållet visas i en ram.

    • specialpedagogen
      4 januari, 2013

      Hej Birgitta! Pröva gärna igen, jag har gått igenom alla och det ska fungera. Det har hänt några förut och sedan har det funkat när de öppnat sidan igen. Annars måste jag kolla med någon expert! Hör gärna av dig igen om det fortsätter att krångla!/Helena

    • specialpedagogen
      4 januari, 2013

      Hej igen! Det verkar som om det felmeddelande du får upp har med din webbläsare att göra. Jag kan ha helt fel men jag hittar inget jag kan göra på min sida för att ställa om något. Pröva en annan webbläsare kanske? Det sägs att firefox ibland kan ställa till det just med detta felmeddelande. Ibland kan det tydligen gå att vänta lite bara.

      Hursomhelst, jag vill gärna att du får tillgång till dokumenten om du är nyfiken så hör av dig om det fortfarande är krångligt så kanske jag kan mejla dig eller något?! /Helena

  6. Monica
    22 april, 2013

    Hej!
    Jag har också problem att läsa dina dokument. Jag ser rubriken på PDF-filen som rubrik men sedan är sidan blank.

    • specialpedagogen
      22 april, 2013

      Jag ska kolla upp mina dokument, ev får jag göra skärmdumpar av dem! Tack för att du sa till!

  7. timzetterqvist@hotmail.com
    10 april, 2014

    Tusen tack! Utbildar mig i dagsläget till speciallärare och ”snubblade” in på din blogg – väldigt inspirerande och tankeväckande! Gillar flippat ÅP! =)

  8. Caroline Öhman
    27 april, 2014

    Hej och tack för en fantastisk blogg!! Jag är nyutbildad grundskollärare och arbetar just nu i en 4-5. För tillfället så undervisar jag i engelska, men är även behörig i svenska, matematik och bild. Jag fastnade direkt för dina tankar kring formativ bedömning och har börjat att läsa på om detta! Otroligt spännande! Tänkte även beställa boken🙂 Hoppas på att sedan kunna delge mina arbetskamrater om detta! Jag gillar upplägget på dina lektioner och funderar nu på om jag får arbeta om det du har gjort så att det passar mina elever? Vet du någon som kan hjälpa mig med detta? Tack på förhand!

    • specialpedagogen
      28 april, 2014

      Hej! Vad roligt att du är inspirerad och självklart får du använda mitt material på det sätt du tycker är lämpligt i dina grupper!

  9. Åsa
    20 mars, 2015

    Lyssnade på dig på nätet idag om formativ bedömning. Jättebra med fina konkreta exempel. Inne nu på din sida och tittar på matriser. Tänkte bara att det hade varit bra med om de uppdateras till betygsskalan A- F . Vad fint att du delar med dig av upplägget på dina lektioner.

    • specialpedagogen
      20 mars, 2015

      Ja, sidan är lite eftersatt! Jag ska absolut uppdatera matriserna och lägga till lite mer undan för undan. Kul att du tittade in!

  10. Madeleine
    31 augusti, 2015

    Hej igen!
    Jag var lite extra nyfiken på matriserna i engelska! Vore super om jag kunde få kika på dem asap, så att jag ser om det är så att jag inte behöver uppfinna hjulet igen…jobbar nu enligt specialskolans läroplaner så att det är ju liiiite annorlunda! Vill gärna att allt ska vara så tydligt som möjligt…

    • specialpedagogen
      31 augusti, 2015

      Hej Madeleine! Kan du mejla mig på helena.wallberg@gmail.com så ska jag dela dem direkt med dig så att du får dem snabbare!

    • specialpedagogen
      31 augusti, 2015

      Hej igen! Pröva nu, jag har uppdaterat länkarna till ett annat konto så det bör funka. Jag har också lagt till några mallar som jag tycker har varit användbara om hur eleverna kan träna strategier för läsa, lyssna, skriva. Återkom gärna med hur det går så att jag vet! Och håll tillgodo om det funkar!

  11. Madeleine
    31 augusti, 2015

    Hej igen…när jag klockar på länkarna kommer jag till google drive och där säger de att objektet jag söker inte hittas… Vet inte om jag gör något fel en jag kan ju inte mer än klicka på den fetstilade texten, eller?

    • specialpedagogen
      31 augusti, 2015

      Nej då funkar det fortfarande inte! Jag ska samla ihop dokumenten till just den sidan och pröva på annat sätt. Ska se vad jag hinner ikväll annars får det bli på onsdag. Du får gärna mejla mig så,kan jag skicka dem som pdf:er! Tacksam att du håller mig uppdaterad!

  12. Madeleine
    31 augusti, 2015

    alltid lika spännande i IT-världen!
    Jag mailar, klart jag håller dig uppdaterad!

    • specialpedagogen
      31 augusti, 2015

      Prova gärna att klicka på länkarna nu, jag tror och hoppas att det kan funka! Kan förstås mejla dig också för säkerhets skull!

      • Madeleine Johansson
        31 augusti, 2015

        Hej igen!
        En liten nyfiken fråga. Vart jobbar du nu då?

        Med vänlig hälsning

        Madeleine Johansson
        lärare

      • specialpedagogen
        31 augusti, 2015

        Nyfikenhet är bra! Jag har tagit ett år för att ägna mig åt skrivande och lärarfortbildningar som frilans. Vi får se var jag landar sen!

  13. Madeleine
    31 augusti, 2015

    Frågar man inte så får man aldrig veta!😉
    Låter spännande, lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: