specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Så här kan du använda bloggen

Det som började som en blogg för inkluderande undervisning i framförallt engelska och språk har mer och mer blivit en blogg om undervisningens kultur. Utmärkt undervisning är mer än en checklista på bra verktyg eller fiffiga knep för att väcka nyfikenhet och lärande.

Samtidigt behöver förhållningssätt metoder för att grunden ska sätta sig. Det jag kan bidra med efter över 20 års erfarenhet som lärare, läromedelsförfattare och specialpedagog är hur man kan designa en undervisning som möter alla de behov som uppstår i ett klassrum och i en skola. Det handlar om design av uppgifter, av lektioner, av bedömningssituationer, examinationer, lärmiljöer, kollegiala lärsituationer, handledningssituationer, rutiner för samarbete mellan elevhälsa och pedagoger och rutiner för elevhälsans viktiga förebyggande arbete som ibland kommer i skymundan.

Jag tror och hoppas att jag genom bloggen kan bidra till att utveckla en inkluderande skola. Intresset är stort och jag upplever att det finns mycket vilja att förändra för elevernas bästa. En viktig effekt av inkludering är att det höjer den pedagogiska kompetensen generellt vilket höjer elevernas resultat generellt. Alla vinner på en mer inkluderande skola, frågan är bara hur den ser ut!

De exempel du hittar är du välkommen att använda i din egen verksamhet i skolan. Använd dem som de är eller gör om dem så att de blir ännu bättre. Om du vill visa exempel i fortbildningssyfte vill jag att du berättar varifrån de kommer.

I rull-listen till höger finner du en ruta med kategorier. Klicka på en kategori om du vill läsa blogginlägg som hör till en viss kategori. Kategorin formativ bedömning som förhållningssätt och i praktiken är den största kategorin eftersom det är grunden till allt det du finner i bloggen. Jag vet att många använder bloggen för kollegialt lärande och jag tycker förstås att det är jättekul om jag kan bidra till pedagogiska diskussioner med mina blogginlägg.

Du kan också söka på nyckelord i rull-listen vid förstoringsglaset för att hitta blogginlägg med viss profil.

Dina kommentarer är värdefulla! Jag granskar dem alltid innan de publiceras så de syns inte på en gång men de är välkomna!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: