specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Det inkluderande klassrummet – hur ser det ut?

Det inkluderande klassrummet bygger på ett undersökande arbetssätt i hela skolan. Det undersökande arbetssättet inkluderar eftersom det söker lösningar tillsammans med alla i rummet. Ett undersökande arbetssätt nöjer sig inte med generella lösningar utan fortsätter nyfiket att leta efter behoven och därefter lösningar för att möta behoven. Den som undersöker är nyfiken och utmanar sina egna föreställningar i sökandet efter lösningar.

Inkludering handlar om att undersöka vad som fungerar. Det bygger på ett salutogent förhållningssätt där fokus är faktorer som främjar det friska snarare än att leta efter det som orsakar problem.

Det inkluderande, undersökande klassrummet omfamnar en undervisning och en kultur på skolan som vilar på fem grundpelare:

1. Formativ bedömning som förhållningssätt
2. Återkoppling för utveckling
3. Strategier för att träna och kompensera
4. Growth mindset
5. Ledarskap
Det undersökande arbetssättet är grunden för de fem delarna.
Design av organisation, undervisning och lärmiljö är nyckeln till framgång i det inkluderande klassrummet. Framgång är när elevers välbefinnande och lärande ökar. Då höjs också lärares motivation visar forskning. En god cirkel av motivation, engagemang, välbefinnande och lärande sätts i rullning!

3 comments on “Det inkluderande klassrummet – hur ser det ut?

  1. Marie
    19 augusti, 2015

    Hej!
    Hur skulle du översätta punkt 4 ovan?

    Hälsn. Marie!

    • specialpedagogen
      19 augusti, 2015

      Hej! Det brukar översättas ”dynamiskt sätt att se på intelligens” men det är lite krångligt och inte fullt ut en bra översättning så jag har valt att använda Carol Dwecks eget begrepp. Eller undrar du vad det står för?

  2. Pingback: Andra träffen! – flersattattlara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: