specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Vem är då denna specialpedagog som brinner för det inkluderande klassrummet?

PorträttbildVälkommen till min blogg!

Jag heter Helena Wallberg och är gymnasielärare i engelska, franska och pedagogiskt ledarskap sedan drygt 20 år. Under flera år har jag undervisat samtidigt som jag också har haft en funktion som specialpedagog på Täby Enskilda Gymnasium. Mitt sista år på TEG ägnade jag mig helt åt elevhälsans förebyggande och utvecklande arbete. Att lämna undervisningen förra året var märkligt. Att undervisa och ha ansvar för egna klasser och elever har alltid gett mig mycket energi och det är ett så direkt meningsfullt uppdrag att det var svårt att lämna det.

Just nu har jag ett spännande halvår framför mig. Jag ska vikariera som undervisningsråd i prov och bedömning på Skolverket fram till September. Det betyder att min verksamhet som konsult läggs åt sidan under den perioden.

Efter september 2016 kan det återigen bli aktuellt att arbeta med det som har varit mitt huvudsakliga uppdrag detta läsår, att arbeta som konsult i skolutvecklingsfrågor. Föreläsningar, workshops och handledning- både individuellt och i grupp på skolor är uppdrag jag har regelbundet på skolor över hela Sverige. Det är så berikande att få möjlighet att träffa kollegor och ibland elever på olika ställen! Förra året var jag på skolor som ville ha min hjälp att utarbeta rutiner och utveckla undervisningen efter Skolinspektionens rapporter som visade dem vad som behövde förbättras och fördjupas.

Jag skriver böcker, läroböcker i engelska för gymnasiet  (Project X och Quest på N&K) och Formativ Bedömning i Praktiken – från förmedling till förståelse utgiven på Gothia förlag i november 2013. Ett inkluderande arbete bygger på en formativ bedömning där eleven tränas i strategier och metoder för att själv bli bedömningskompetent. I augusti 2015 kommer min nästa bok, Återkoppling för utveckling, på Gothia förlag. Det formativa bedömningsarbetet blir ju inte helt utan en gedigen träning i hur man återkopplar och skapar lärmiljöer för återkoppling som är framåtsyftande.

De uppdrag jag brukar ha som konsult handlar om  formativ bedömning, likvärdig bedömning, inkludering, framgångsrik undervisning, kompetensutveckling om funktionsnedsättningar och hinder (en nedsättning hos individen men ett hinder i situationen), elevhälsans uppdrag, utredningar och åtgärdsprogram, anpassningar och extra anpassningar -det vill säga en undervisning som bygger på en acceptans för den variation vi möter i klassrummet. I år har jag flera uppdrag som handlar om att träffa förstelärare för att handleda och utbilda dem i bedömningsfrågor och inkluderingsfrågor så att de kan gå i bräschen för utvecklingen på sina skolor.

Du kan kontakta mig direkt via mejladressen: helena.wallberg@gmail.com. Men under en period är jag som sagt inte tillgänglig för uppdrag i egen regi.

Min uppväxt tillbringade jag mest i Sverige men också i Östafrika och Nordafrika där jag gick i brittisk och amerikansk skola. Den brittiska skolan var sträng, vi hade skoluniformer och fick smäll på fingrarna om vi gjorde något som lärarna uppfattade som trots. Den amerikanska skolan var mer avslappnad men inte när det gällde studierna, jag blev drillad och prövad och utmanad! Den amerikanska skolan var internationell men arbetade efter amerikansk läroplan, den var liten och eftersom vi var många nationaliteter och språk samlade fanns en tillåtande och individualiserad attityd som jag tror har präglat mig mer än jag förstod då. När jag flyttade tillbaka till Sverige till gymnasiet möttes jag av en rejäl kulturkrock, plötsligt blev jag bara en i mängden och ingen frågade längre om vad jag var intresserad av eller hur jag lärde mig. Jag fick inte jobba i min egen takt och jag blev varken utmanad eller sedd som individ, jag förväntades göra skolarbete helt enkelt. Det var en bra grund för att vilja bli lärare senare och få chans att göra annorlunda!

Jag har läst in en magisterexamen i specialpedagogik och jag har jobbat med att utveckla arbetet kring elever i behov av stöd sedan många år. På min skola, Täby Enskilda Gymnasium, är jag en del av elevhälsoteamet.  Ju mer jag har lärt mig om hjärnan, tonåringar och olika sätt att lära, desto mer övertygad är jag om att det borde gå att inkludera alla även om det inte är ett lätt arbete.

Denna blogg har som syfte att bidra till diskussionen om pedagogik i allmänhet och om inkludering och individualisering i synnerhet. Rent personligen är syftet att få vädra mina tankar och funderingar och få provocera lite! Som min kollega Christian Castenskiöld säger: ” att bli provocerad är ett utmärkt sätt att vara tvungen att ta ställning och fundera över hur man själv tycker”. Allt som skrivs i bloggen är mina egna tankar och funderingar och de bygger på min egen erfarenhet.

16 comments on “Vem är då denna specialpedagog som brinner för det inkluderande klassrummet?

  1. Marie Jakobsson
    5 december, 2012

    Hej!

    Jag vill gärna ha kontakt med dig vilket jag skickade en förfrågan om igår för ev. föreläsning den 8 mars. Datumet är ändrat till den 15 mars men jag skulle behöva få kontakt med dig.
    Du kan väl maila mig på adressen nedan.
    Mvh
    Marie Jakobsson
    marie.jakobsson@stadshuset.goteborg.se

  2. kerstin Gelfgren
    15 mars, 2013

    Underbart att läsa om ditt arbete och förhållningssätt.
    Kerstin Gelfgren, utbildningschef i Nykvarn

    • specialpedagogen
      15 mars, 2013

      Tack! Det värmde! Visst är det häftigt att vi har ett så stort kollegium genom sociala medier!

  3. Sara
    7 maj, 2014

    Hej! Jag är lite nyfiken på hur du ser på samarbetet med arbetsterapeuter, existerar det där du jobbar? Jag läste precis rapporten om bristade resurser från grunskolan och uppåt och fick då en tanke. Skulle vi arbetsterapeuter (jag är blivande AT) kunna underlätta genom att prova ut ex inlärningshjälpmedel som sedan ni får lägga all er tid på att nyttja tillsammans med eleven. Vi finns inom skolan värld men inte i lika stor utsträckning som jag kunde önska. En lite tanke som poppat upp i mitt huvud nu när skolan är en sån het och viktig fråga inför hösten. Tack för intressant läsning!

    • specialpedagogen
      8 maj, 2014

      Hej, intressant med koppling till arbetsterapeuter! Vi har inget sådant samarbete, däremot ibland med habiliteringen och där finns ju alla sorters terapeuter. Det skulle vara om ni i er yrkeskategori kan komma med något nytt, ofta används ju samma hjälpmedel om igen i skolan och därmed kan de flesta dem hjälpligt iallafall. Det är nog en ren kostnadsfråga om man kan ta in ytterligare hjälp utifrån tror jag men varför inte? Kanske ska du i första hand fråga särskolor och resursskolor om de är i behov av dina kunskaper? Återkom gärna om du kommer på fler idéer och kanske ännu mer konkreta sådana!

      • autismasperger
        9 oktober, 2015

        Ja det är sant att det var återkommande. Jag klistrade inte in de som rörde just arbetsterapeutens roll vilket var min tanke. Så nytt försök:

        • Nya kompetenser behövs i skolan. En arbetsterapeut i skolan kan
        komplettera elevhälsan genom att vidga perspektivet av elevernas
        behov av stöd i vardagen.

        • Verktyget BAS (Bedömning av anpassningar i skolan) är verksamt.
        Alla skolor behöver en struktur för kartläggning och uppföljning
        som kan fånga in elevens behov av stöd över tid.

    • autismasperger
      8 oktober, 2015

      Jag tipsar om projektet Vägar till arbete där ett stort fokus låg på arbetsterapeuternas värdefulla arbete och verktyget BAS (Bedömning av anpassningar i skolan). Vi på Autism- och Aspergerförbundet var med i detta projekt och vi lyfte arbetsterapeuternas viktiga roll. Några av slutsatserna

      •Alla skolor behöver en struktur för kartläggning och uppföljning som kan fånga in elevens behov av stöd över tid.

      • Kunskapen om teknikstöd i skolan behöver förbättras. Teknikstöd har betydelse för många elever. Resultaten visar att elever som får teknikstöd de själva valt också förbättrar sina skolresultat.

      • Angeläget att skolledning och politiker ser betydelsen av ett elevcentrerat arbetssätt. Nya arbetssätt måste sanktioneras hos ledningen och diskuteras i rektorsgruppen för att få genomslag.

      Nicklas Mårtensson

      http://www.mfd.se/globalassets/dokument/publikationer/2014/14310-pdf-vagar-till-arbete-slutrapport.pdf

    • autismasperger
      8 oktober, 2015

      Jag tipsar om projektet Vägar till arbete där ett stort fokus låg på arbetsterapeuternas värdefulla arbete och verktyget BAS (Bedömning av anpassningar i skolan). Vi på Autism- och Aspergerförbundet var med i detta projekt och vi lyfte arbetsterapeuternas viktiga roll. Några av slutsatserna

      •Alla skolor behöver en struktur för kartläggning och uppföljning som kan fånga in elevens behov av stöd över tid.

      • Kunskapen om teknikstöd i skolan behöver förbättras. Teknikstöd har betydelse för många elever. Resultaten visar att elever som får teknikstöd de själva valt också förbättrar sina skolresultat.

      • Angeläget att skolledning och politiker ser betydelsen av ett elevcentrerat arbetssätt. Nya arbetssätt måste sanktioneras hos ledningen och diskuteras i rektorsgruppen för att få genomslag.

      Nicklas Mårtensson

      http://www.mfd.se/globalassets/dokument/publikationer/2014/14310-pdf-vagar-till-arbete-slutrapport.pdf

      • specialpedagogen
        8 oktober, 2015

        De slutsatserna återkommer i snart sagt varje rapport om vad som gör skillnad i skolarbete, för alla. Så det är verkligen hög tid att kavla upp ärmarna och sätta igång!

  4. Sara
    8 maj, 2014

    Hej, Tack för svaret! Som du säger är nog behovet i särskolor och resursskolor i större, och tyvärr så är det ju ekonomin som styr mycket dag. Jag har själv vikarierat i för och grundskola och jag tycker det är väldigt givande att arbeta med barn, jag skulle gärna arbeta i skolans värld i framtiden. Skolan är väldigt viktig och jag ska absolut fundera vidare på vad vi kan bidra med. Är än så länge bara på termin 1 vilket ger mig mycket tid att tänka!

    • specialpedagogen
      8 maj, 2014

      Ja, fortsätt tänka du för enligt EU är det något som kommer att bli allt viktigare: flerprofessionella team kring elever i behov av stöd. Idag är det för mycket så att information kommer från någon aktör utanför skolan som säger hur det ska vara. Vi hörs säkert igen!

  5. Pingback: Bloggtips | Jennis skolblogg

  6. Pingback: Workshop Pedagogcentrum med Helena Wallberg | @FrökenStjernström

  7. Pingback: Vikten av effektiv feedback - sluta sätt ut betyg! - Sara Bruun

  8. Ida
    18 februari, 2016

    Hej Helena!

    Jag är lärarstudent och har precis läst din bok Formativ bedömning i praktiken. Liksom du kommer engelska och franska vara mina ämnen och jag vill ge dig ett stort tack för att du skrivit en så fantastisk bok. Något som jag saknat under min utbildning är kurslitteratur med konkreta exempel på hur man ska arbeta i språkklassrummet: Detta finns i din bok! Din bok har fått mig att förstå hur jag kan bli en framgångsrik språklärare med motiverade elever som är inkluderade i sitt eget lärande och bedömning. Hoppas att du någon gång har vägarna till Halland då jag gärna skulle vilja se dig föreläsa. Du är en inspiration!

    Tack!

    Ida

    • specialpedagogen
      18 februari, 2016

      Tack snälla för fina ord! Vad roligt att du har valt att bli lärare i engelska och franska – det är en lyx även om det inte alltid kommer att kännas så i vardagen! ; ) Hoppas vi ses vid tillfälle, kommer gärna till Halland! Stort lycka till med ditt engagemang och din fina målformulering kommer du att gå långt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: