specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Att sätta betyg – ny bok kommer snart!

Idag kom ett pressmeddelande om min nya bok, Att sätta betyg (se längst ner på sidan). Den är inte ute till försäljning ännu men snart! Som ett komplement till pressmeddelandet vill jag förklara lite mer om hur den kom till och vad den handlar om.

Att skriva är för mig ett sätt att bringa ordning i mina egna tankar. Jag behöver lägga pusslet för att få fatt i hur jag egentligen tänker och hur det egentligen ligger till med svåra dilemman och problem som upplevs som olösbara.

Jag började skriva boken som en faktabok men kände snabbt att jag blev uttråkad av alla resonemang om hur man kan tolka styrdokument och forskning om bedömning och betygssättning. Istället växte en berättelse om kollegialt lärande fram. Jag hittade på några lärare, en rektor och en specialpedagog och deras elever. Särskilt fyra elever står i fokus för berättelsen eftersom de av olika anledningar behöver lära och visa kunskaper på olika sätt. Pusselbitarna i denna bok är olika elever, olika behov, olika förutsättning, nationella kunskapskrav som ska gälla alla. Det måste gå att få ihop det! Det är min övertygelse och i boken försöker mina lärare, specialpedagogen och rektor att få ihop det på lite olika sätt.

Det är förstås ingen slump att jag har valt en väldigt klok rektor som trycker på helheten och en specialpedagog som är helt naturligt inkluderad i det dagliga pedagogiska arbetet. Lärarna i boken ser specialpedagogen som en lärarkollega som har en utvidgad pedagogisk kompetens. Han har ju själv undervisat och satt betyg och är helt förtrogen med undervisning, men numera arbetar han för att hela skolans undervisning ska leda till bättre resultat och därmed bättre betyg. Det kan han inte göra utan ett nära samarbete med skolans undervisande lärare. Lärarna är öppna och generösa och bidrar frikostigt till att utmana varandras föreställningar.

Mitt påhittade kollegium resonerar sig fram från en diskussion om boken Utmärkt undervisning (Håkansson och Sundberg, 2012) till en bedömningskultur och en betygssättning som välkomnar och accepterar alla olikheter i en klass i årskurs 9. Såklart fastnar de ibland i frågor som gör att de tappar fotfästet och blir osäkra på vad som gäller. Tillsammans kommer de på hur de ska göra.

Just nu har jag lite svårt att göra slut med mina kollegor i boken, för att inte tala om eleverna som ska vidare till gymnasiet. Men snart ska de få gå på sommarlov!

Pressmeddelandet

Om du vill beställa går det bra att göra här: https://www.gothiafortbildning.se/88099631-product?category=88099778-product

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: