specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

How to fix a broken school: So what?! Now what?

Ett av mina favorit-TED talks är Linda Cliatt Waymans berättelse om hur hon som rektor gjorde för att vända en skola. Precis som Helen Timperley konstaterar i sin forskning om kollegialt lärande vänder det när alla börjar ställa frågan: ”ok, vad gör vi nu? Vad är nästa steg? ” Linda Cliatt Wayman formulerar det lite mer slagfärdigt: ”So what? ! Now what? ”

Skärmklipp 2015-11-20 12.19.25

So what?! står för att ta in data om hur det är utan att skjuta ifrån sig ansvaret eller lägga förklaringen som en blöt filt över alla möjligheter. So what om eleverna hade vapen med sig till skolan? So what om de kom från fattiga förhållanden? So what om de inte kunde läsa? What are we gonna do about it? Now what? är de frågor som måste ställas efter att ha konstaterat hur det är.

Now what? innebär att inte lägga problemen hos någon annan att fixa medan undervisningen fortgår som vanligt. Eleven frågade Linda: ”Why do you keep calling this a school? This ain’t no school!” Om det inte pågår lärande så är det inte en skola. Punkt slut. Now what? Hur gör vi så att lärande uppstår? Några viktiga insikter enligt denna starka rektor:

  • Sluta hitta ursäkter.
  • Lärarna visste vad de skulle undervisa om men inte hur de skulle göra det.
  • Alla tycker om att känna sig speciella: ”If nobody told you I love you today, remember I do” – alla elever ska veta detta.
  • Påminn om grundläggande värderingar varje dag och upprepa förväntningarna dagligen.
  • Mental träning för att kunna navigera i dagens värld.

Min egen, något mindre svengelska version:

Lär lärare och elever hur man gör och varför, inte bara att göra det. Skapa och utveckla relationer som bygger på en nyfikenhet på vem eleven kan bli!

 

One comment on “How to fix a broken school: So what?! Now what?

  1. Pingback: Svaga elever ett hinder för formativ bedömning | specialpedagogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: