specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Lärlabbet om inkludering

På söndag 11/10 kl 16.30 sänds avsnittet om inkludering i UR:s satsning Lärlabbet. Jag slår gärna ett slag för hela serien på detta sätt. Ett mycket bra initiativ där pedagoger kommer till tals och får samtala om utmaningar och möjligheter. Avsnitten kan med fördel diskuteras kollegialt. Flippa – titta hemma eller på bussen och ägna mötestiden åt att diskutera!

I det program där jag själv medverkar fick jag träffa och prata med rektor Ann-Christin Pinola och Nicklas Mårtensson, förbundssekreterare på Autism-aspergerförbundet. Dessutom var Julie Allen, välkänd forskare i inkluderingssammanhang, med på Skype! Här kan du få en titt på oss som var med: Medverkade Lärlabbet inkludering.

Vi fick se ett reportage från en skola där rektorn har skapat en ny funktion för att stötta inkluderingsarbetet. Jag hade blandade känslor kring denna nya funktion. Å ena sidan ett bra initiativ, å andra sidan är min farhåga att det cementerar bilden av att inkludering är något alldeles speciellt och svårt som bara en expert kan. Samtidigt applåderar jag alla försök att tänka utanför boxen och understryka detta viktiga arbete. Titta på reportaget så får du se vad jag menar: Reportage om inkludering.

An-Christin Pinola betonade i samtalet vikten av att ständigt tala om varför vi behöver inkludera och vad det innebär. Jätteviktigt tycker jag, särskilt nu när alla helst vill ha HUR:et hela tiden. Sanningen är att hur:et bara blir förståeligt och accepterat av dem som har förstått VARFÖR i grunden. För de pedagoger som ännu inte tagit till sig det faktum att vi bär ett kollegialt och enskilt ansvar för att ingen unge faller igenom blir hur:et, metoderna, lätt något som kan väljas eller väljas bort.

Ann-Christin berättade också om hur de på hennes skola har jobbat med lunchrasten som en del i arbetet med att göra skolan tillgänglig. Mycket spännande. Vi får inte glömma bort det som händer mellan lektionerna. Allt hänger ihop.

Nicklas Mårtensson fick vi möjlighet att prata med i eftersnacket, efter programinspelningen,  som blev nästan ännu mer spännande. Missa inte det!

Så här glada var Ann-Christin och jag efter programmet. Då hade man ju nästan kunnat gå in i studion för en ny omgång! Nicklas hade tyvärr hunnit springa iväg så han fastnade inte på bilden.

2015-10-07 - 1

Här är övriga sändningstider. Alla program i serien hittas också på UR play efter första sändning.

Mån 12/10 kl 22.50

Tis 13/10 kl 12.00

Ons 14/10 kl 18.10

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: