specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Ett samtal om ledarskap och motivation: Utbildningspodden

Jag mjukstartade efter semestern på ett väldigt trevligt sätt. Jag blev inbjuden till Mats Bohman som driver Utbildningspodden för ett samtal om ledarskap och motivation. Mats är också en av delägarna till företaget Practise som utbildar kring ledarskapsfrågor bland annat.

Vårt samtal anknöt mest till skolan eftersom det är där jag har verkat i ett par decennier men vi konstaterade att ledarskapet och förhållningssättet till ledarskap är detsamma oavsett var man har sin gärning. Mats frågade mig bland annat om mina tankar när det gäller den så kallade flumskolan, ett begrepp vi båda har svårt för eftersom det inte säger så mycket egentligen. Men kanske är det frånvaron av ett tydligt och genomtänkt ledarskap som man menar när man pratar om flumskola?

Jag tänker också att ledarskapet är centralt för att kunna anpassa utifrån elevers olika behov i klassrummet. Bedömningskompetens handlar också i stor utsträckning om ledarskap och modet att ta beslut och leda vägen framåt. Motivation kändes som ett självklart tema att koppla till ledarskap tyckte Mats och det kan jag bara hålla med om!

Hör gärna mer om våra tankar i detta avsnitt av Utbildningspodden: Ledarskap och motivation. Som vanligt är du välkommen att återkoppla!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: