specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Återkoppling för utveckling – min nya bok utkommer i augusti!

Skärmklipp 2015-06-18 16.57.38

Så här ser den ut, den nya boken som trycks i dagarna och utkommer i början av augusti. Jag tar mig friheten att göra oförblommerad reklam för mitt skötebarn på detta sätt! Intentionen med boken är att gifta ihop formativ bedömning med ett inkluderande förhållningssätt som tror på och understryker allas rätt att utvecklas.

Här kan du beställa den eller få mer info från förlaget, Gothia Förlag.

På baksidan av boken kan du läsa följande:

Återkoppling för utveckling – Från förmedling till handledning

 Vad är återkoppling? Återkoppling är allt! Beröm, klander, uppmuntran, att bli negligerad eller att bli exkluderad är alltihop exempel på återkoppling. Rätt använd är återkoppling ett effektivt verktyg för att skapa motivation, inkludering och ökat lärande.

Återkoppling för utveckling ger dig som lärare konkreta verktyg för återkoppling i lärandets olika faser. Grundtanken är att genom frågor väcka tankar som leder till lärande och kunnande. Hur kan man organisera kamratrespons i form av frågor? Hur kan frågeställningar motivera eleverna att anstränga sig? Hur hänger återkoppling ihop med elevhälsoarbetet? Dessa frågor och många andra besvaras i boken.

Boken kan användas individuellt eller som underlag i det kollegiala lärandet för att utveckla formativ bedömning som förhållningssätt. Den är användbar för lärare i såväl grundskolan som på gymnasiet.

 Helena Wallberg är gymnasielärare i engelska och franska och fil. mag. i specialpedagogik. Hon är även författare till den populära boken Formativ bedömning i praktiken – från förmedling till förståelse.

Innehållsförteckningen nedan berättar lite mer om vad boken handlar om. Jag hoppas att du blir nyfiken på att läsa!

Tankar om återkoppling

Grunden för effektiv återkoppling 

Ledning och stimulans

Från förmedling till samarbete till delaktighet

Fyra nivåer av återkoppling

Growth mindset

Icke-verbal återkoppling

Verktyg för återkoppling

Kvalitetsaspekter

Konsten att ställa frågor

Blooms taxonomi

Vem är eleven

PASS-teorin

Kritiska situationer

Yta eller djup?

Återkoppling under igångsättningsfasen

Ta in kunskap, lära nytt och sätta igång ett nytt arbete

Prägling och flipped classroom

Worked examples – baklängesjobb

Mind the gap!

Återkoppling för att utveckla förmågan att hantera stress och känslor

Återkoppling för att utveckla förmågan att fokusera och anstränga sig

Omotivation

Hjälplöshet som strategi

Snabb återkoppling för att lära och träna nytt

Återkoppling för att utveckla organisation i studierna

Återkoppling under arbetet

Skilj mellan formativ bedömning och summativ bedömning

Informellt underlag

Att organisera lektioner för informellt underlag

Återkoppling för förmågan att resonera

Skrivmallar

Återkoppling för att utveckla förmågan att se komplexa samband, problematisera och nyansera

Talmallar

Återkoppling för att utveckla uthållighet

Kamratrespons

Kamratrespons genom frågor

Frågebatteri för återkoppling under arbetet

Återkoppling när arbetet är klart

Återkoppling kring uppgiften

Återkoppling kring processen och de metakognitiva reflektionerna

Omdömets karaktär: betyg eller kommentarer?

När arbetet ändå inte är klart

Hur vet jag att jag har gjort rätt?

Dålig återkoppling kan alltid göras bättre

Frågebatteri för återkoppling när arbetet är klart

Återkoppling som utvecklar kollegialt lärande

Diskutera elevberättelser

Begrepp och specialistspråk

Lära om forskning

Granska undervisningen

Auskultationer

Lärardeklarationer

Utveckla bedömningssäkerhet och formellt samarbete

Vanliga frågor om återkoppling och bedömning

Avslutande diskussion: övertro på formen hindrar utveckling

Sammanfattning och självskattningsschema

Bilagor: mallar att använda i undervisningen för att utveckla resonemang, skrivande och reflektioner.

One comment on “Återkoppling för utveckling – min nya bok utkommer i augusti!

  1. Pingback: Att koppla hur man gör kring återkoppling - Annika Sjödahl

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: