specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Utmärkt undervisning-en sammanfattning

Skolinspektionens sammanfattning

relationellt och kategoriskt perspektiv

2 comments on “Utmärkt undervisning-en sammanfattning

  1. Lena Mattsson
    24 oktober, 2014

    Skolinspektionens sammanfattning som du presenterar här… det känns som det är bara någon som tycker så här. Det känns fint men oseriöst man känner att att det saknas evidiens och det här är från en myndighet. Tråkigt😦 – men du är bra!🙂

    • specialpedagogen
      25 oktober, 2014

      Hej Lena! Kul att du tycker jag är bra ; )! Mitt inlägg var utan sammanhang, jag använde det i föreläsning där deltagarna skulle ha det som diskussionsunderlag så jag förstår att det kändes som en lista med åsikter. Sammanfattningen kommer i ett bloggsammanhang senare men kort är det så att Skolinspektionen gav två forskare i uppgift att undersöka vad som utmärker god undervisning. Håkansson och Danielsson heter de som gjorde en djupdykning i både forskning och lektionsobservationer och det är deras bok som ligger till grund för sammanfattningen. Boken heter Utmärkt undervisning och gavs ut på Natur & Kultur 2012. Det finns alltså evidens men enbart sammanfattningen bör läsas som diskussionsunderlag och inte checklista eftersom det inte ger så mycket kött på benen om hur man kommer till den utmärkta undervisningen. Läs gärna boken eller Skolinspektionen rapport: Framgång i undervisningen så kanske du får en annan känsla, förhoppningsvis en känsla av att allt är möjligt! DU är säkert också bra! Ha ett härligt höstlov om några dagar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 24 oktober, 2014 by in Design av lektioner, uppgifter, material, Kollegialt lärande.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: