specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Föreläsning på Brunns skola, Ingarö: Det tydliga ledarskapets betydelse

24/10 är FN-dagen och föreläsningens fokus var just ledarskap. Malala förärades Nobels fredspris och hennes budskap om utbildning och fred framförs i en lågmäld ton men med stor kraft. Ungefär så bör ledarskapet i klassrummet vara: kraftfullt och med övertygelse parat med stor respekt för omgivningen.

Mitt viktigaste budskap idag var att det inte behöver vara särskilt stora eller svåra insatser som kan förändra mycket för eleverna. Att planera för att jobba tillsammans kan göra stor skillnad, i alla fall om målet med arbetet är tydligt. Några av bilderna ger tips på samarbetsövningar som också tränar growth mindset, inställningen att arbete ger färdighet och att hjärna och förmågor kan utvecklas.

Ann Pihlgren har skrivit mycket om olika lärartyper, deras ledarskap och hur detta ledarskap påverkar elevers möjligheter att utvecklas positivt. Lärare som strävar mot att både ha en tydlighet och att låta eleverna vara både delaktiga och ansvarstagande får elever som lyckas bättre än andra lärare. Lärare som är auktoritära utan att låta eleverna vara delaktiga är lika dåliga för elever som har lärare som låter eleverna ta allt ansvar själva utan ledning.(Ann Pihlgren-Det tänkande klassrummet, 2014) Ledarskapet är alltså centralt för hur vi lyckas i klassrummet, oavsett vilka pedagogiska metoder eller verktyg vi använder.

Det relationella perspektivet som utgångspunkt ger oss möjlighet att ta ansvaret för att hitta lösningar tillsammans istället för att lägga ansvaret hos någon annan vilket ofta blir konsekvensen av det kategoriska perspektivet.

Lycka till med det fortsatta arbetet på måndag på Ingarö!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 24 oktober, 2014 by in Design av lektioner, uppgifter, material, Ledarskap.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: