specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Betyg, pysparagrafen, sammanvägningen av prestationer.

Dags att sätta betyg och tänka igenom betygen för varje elev så att det blir rätt. Förhoppningsvis vet alla elever redan hur de ligger till och hur de bedöms så att betyget inte kommer som en överraskning. Här är min checklista för betygsättning så att jag vet att jag inte glömmer något:

1. Har alla elever fått möjlighet att visa kunskaper på olika sätt eller har jag missat någon? Om jag inser att en elev faktiskt inte har beretts tillfälle att visa kunskaper på fler än ett sätt behöver jag raskt ordna ett möte för att utvärdera elevens kunskaper på annat sätt.

2. Har jag någon elev som inte visar kunskaper på det sätt som krävs inom någon del, hur mycket vi än har tränat på det? För att undantagsbestämmelsen ska kunna användas gäller att eleven inte kan visa kunskapen oavsett hur mycket det tränas. Ställ denna fråga: “Om jag skulle få ännu mer resurser och ännu mer tid, skulle jag då kunna hjälpa eleven att nå målet?” Om svaret är “nej” är pysparagrafen tillämplig. Om svaret är “ja” kan jag inte tillämpa den. Att vara orolig för hur eleven ska klara av studier eller arbete längre fram är inte relevant. På universitet och högskola får den som har en funktionsnedsättning mycket stöd. Dessutom utvecklas människor hela tiden och betyget är helt enkelt en måttstock på hur väl eleven har visat förmågor vid en given tid. Självklart ska alla elever förberedas för yrkesliv och högre studier men att bedöma dem utifrån ett framtida scenario är inte rättssäkert. Jag ska inte använda undantagsbestämmelsen utan att kolla med elevhälsan, specialpedagogen, mentor eller rektor.

3. Har jag någon elev som har presterat på C- eller A-nivå så gott som konstant men som bara visar kvaliteter på E-nivå i någon del? Isåfall, har jag berett tillfällen för eleven att visa kunskaper på fler sätt än genom prov eller skriftlig inlämning? Det är viktigt att det inte är den sämsta prestationen som bestämmer betyget. Se inslaget från SVT om kritiken mot betygen angående detta. Om jag bara noterat prestationer utifrån de uppgifter jag gett eleverna kan det få stora konsekvenser om mina uppgifter inte har gjorts i samarbete med eleverna och med utrymme för individuella varianter. Som det står i Läroplanen: “Det finns också flera vägar att nå målen”. Jag ska också se till att jag har samlat information om elevernas kunskaper under året enligt Skollagen:

Läraren ska vid betygssättningen utnyttja all tillgänglig information om elevens kunskaper i förhållande till de nationella kunskapskraven och göra en allsidig bedömning av dessa kunskaper. Även ett sent inlämnat arbete ska därför som regel bedömas och ligga till grund för betygssättningen.

4. Inför betygsättning ska jag ta hänsyn till vad som står i Skollagen, förordningen, läroplanen, ämnesplanen i den ordningen. Har jag koll på det? Om inte, vem kan hjälpa mig att ha kollen? Elevhälsan brukar ha koll på skollag och läroplan till exempel.

5. Har jag bestämt hur jag ska meddela betyget och grunderna för betyget? Jag brukar använda Movenote till detta, ska jag fortsätta med det? Hur lång tid behöver jag till det (cirka 3 minuter per elev om jag har koll på deras portfolios)? Är det någon elev som mot förmodan inte är säker på ur betyget kommer att sättas? Isåfall behöver jag se till att kommunicera med den eleven så fort som möjligt.

Återstår bara att sätta igång!

 

5 comments on “Betyg, pysparagrafen, sammanvägningen av prestationer.

  1. Pingback: Bedömningsstöd #Blogg100 | helena

  2. ogonrorelseterapi
    7 juni, 2014

    Hej! Jag följer Dina inlägg. Alltid lika intressanta. Nu närmar vi oss betygsutdelningen. Jag skulle uppskatta väldigt mycket om du läste Mitt inlägg ”Betygssystemet suger” den 7 juni på min blogg Ogonrorelseterapi och skriva några ord/råd! Det skulle betyda oerhört mycket för min familj. Vet du vem vi kan rikta oss till för att kritisera det nya betygssystemet??

    Vänliga hälsningar

    Anna

    • specialpedagogen
      8 juni, 2014

      Hej Anna!
      Jag har läst ditt inlägg och förstår din frustration. Jag skriver på ett blogginlägg som svar på ditt som du kan läsa under eftermiddagen idag! /Helena

      • ogonrorelseterapi
        8 juni, 2014

        Tack Snälla Helena!! Vår dotter har OCD/Tvångssyndrom och utreds för Autismspektrumtillstånd. Hennes ångest skapar stor frånvaro. Men hon har stora kunskaper. Jag ska läsa ditt blogginlägg!! Tusen TACK för din snabba respons!!! Vänliga hälsningar Anna

  3. Pingback: Betygsättning! Några tips för att öka bedömningssäkerheten | specialpedagogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: