specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Två digitala verktyg för anpassningar i klassrummet

Jag har hittat två digitala verktyg som jag inte kände till tidigare och som jag gärna slår ett slag för även om jag kanske slår in öppna dörrar. För att kunna anpassa i klassrummet behöver vi många verktyg i vår låda, ledarskap, konflikthantering, förmåga att tolka kunskapskrav med mera. Digitala verktyg hjälper oss att hjälpa eleverna att förbereda sig för livet, det är verktyg som de SKA ha med sig för att kunna kompensera var de än är.

Mindmeister är ett kollaborativt mindmappingverktyg som liknar både mindnote och popplet. Här kan hela klassen eller en mindre grupp vara med och planera, både i och utanför klassrummet. Hittas på Google Chrome store och kan läggas direkt på skrivbordet. Att använda detta verktyg är ett effektivt sätt att få fler att delta i planering oavsett om man är med och pratar eller bara noterar sina idéer. Det kan också användas för kamratrespons om alla delar med sig av sina arbeten. Att dokumentera med mindmeister blir också enkelt, hela klassens arbeten kring ett tema på ett ställe! Som mentor kan du låta klassen göra en kollaborativ planering för nästa vecka för att se till att alla är på banan vad gäller inlämningar, prov, arbetsprocesser. Elever med AST (autismspektrumtillstånd) eller ADHD kan ha svårt att överblicka ett område och får här hjälp att se det hela från ovan. Självklart hjälper det alla. Det som är bra för dessa elever är bra för alla elever.

I-speechwriter är ett verktyg som skriver det du talar in i mikrofonen. Det har funnits en del sådana verktyg ett tag men det har varit svårt att hitta något som är lätt att hantera tycker jag. Dragon dictate är hittills det bästa men jag blev positivt överraskad över i-speech writer! Elever med svårigheter att skriva har ofta svårt att komma igång med texter. Jag tycker att det är bra att träna på att skriva ändå, det är ett sätt att strukturera tankar och fakta men vi måste stötta dessa elever att göra det på många olika sätt. Att tala in text och se den skrivas är fantastiskt för att få igång skrivprocessen. En del elever undviker att använda mejl för att det är svårt att formulera sig i skrift men att tala in meddelandet är inte lika svårt vilket kan underlätta för dessa elevers kommunikation. Verktyget förstår hela 25 språk och kan också läggas som ikon i verktygsfältet på datorn vilket gör det lätt att komma ihåg och använda.

Nu väntar vi bara på att Google fixar den nya kontextuella stavningskontrollen även på svenska och andra språk än engelska! Som engelsklärare är det super att stavningen ger förslag utifrån kontexten och inte bara utifrån slumpvisa ord i en ordlista. Den liknar alltså Spellwrite.

Anpassningar behöver inte vara att läraren hela tiden anpassar utifrån behov hos elever utan ett samarbete med elever och kollegor för att hitta allt fler verktyg som kan stötta och kompensera så att det blir naturligt att använda dem i vardagen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: