specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Specialpedagogen tackar för 2013 och blickar framåt 2014 med nya samarbetspartners

Nyårsdagen 2014. Jag har intagit min favoritplats, den enorma soffan i glasverandan med utsikt över ett snöfritt landskap och jag funderar över året som har varit och året som just börjat. Mitt enda sällskap är en enorm kopp te (Sir Williams) och en pläd. Datorn har övergått från att vara sällskap till att vara en förlängd kroppsdel, vad skulle jag göra utan den!?

Det känns konstigt att 2013 redan är slut, det var ett år som gick så fort att jag knappt hann blinka. Eftersom det gick fort var det roligt, händelserikt och lärorikt. Höjdpunkten för mig som pedagog har varit samarbetet med alla twänner och det utvigdade kollegiet på alla Facebook-sidor. Ni är ovärderliga, både som bekräftelse, stöttning och bollplank. Några träffar jag IRL vilket alltid är lika upplyftande. Hoppas på fler möten under detta år!

Många kollegor utanför min egen skola träffar jag också när är på andra skolor för att utbilda. Även dessa möten är ovärderliga för mig eftersom jag lär mig varje gång jag ställs inför nya frågor, diskussioner, utmaningar. Det pågår ett febrilt utvecklingsarbete i skolsverige, tänk om man kunde sprida det budskapet lite mer!

Mina kollegor på Täby Enskilda är som en utvidgad familj vid det här laget, ibland tar man dem för givet, ibland blir man överraskad, ibland blir man frustrerad men allra oftast är det där jag ställs inför de verkliga utmaningarna, de verkliga tillfällena att lösa svåra problem och utvecklas på riktigt. Jag ser fram emot nya diskussioner, klassrumsbesök och sambedömningar tillsammans!

Kollegorna på Gothia förlag har varit en utvecklande ny bekantskap, att få skriva om det jag brinner för och samtidigt få stöd i den processen har gjort att mina tankar kring formativ bedömning har fallit på plats. Det känns oerhört att få vara en del av en utgivning som är så kvalitativ och inriktad på sådant som ligger mig varmt om hjärtat. Inte minst att få se min bok i samma serie som John Steinbergs bok! Vi fortsätter att ses under 2014 med utbildningsdagar och vem vet om det kanske blir mer skrivande?

Konsultkollegorna är min andra familj som kanske mer än någon annan kollegiegrupp har svept med mig i en virvelvind av kunskap och nya infallvinklar när det gäller skolutvecklingsfrågor. Detta nätverk hoppas jag få ta med mig in i 2014. Vilka superpedagoger!

Det här blogginlägget börjar alltmer likna ett tackbrev inser jag och det är ju i sin ordning för jag har mycket att vara tacksam för. Bland annat är jag tacksam för att ha prövat på att jobba för Läroverket och samarbeta med Frida Gustavsson Wennö, Anne-Li, Lena och Sabina på kontoret bland molnen ovanför Sergels Torg. Nu har kontoret flyttat till Östermalm och  i samband med det spred jag mina vingar och flög iväg för att jobba tillsammans med dessa fantastiska kvinnor på annat sätt. Istället för att vara anställd i Läroverket är jag numera fristående konsult med eget företag som samarbetar med flera konsultföretag. Läroverket är ett av de företagen och jag hoppas på fortsatt gott samarbete under 2014.

Läroverket, Gothia, TÄNKOM, Prestationsprinsen, Specmaja är de jag har ett etablerat samarbete med och det är jag så glad för! Mer information om vad det innebär kommer på bloggen inom kort. Vill du veta mer eller komma i kontakt med mig är du välkommen att mejla på: helena.wallberg@tabyenskilda.se.

Med hjälp av min stora tekopp förbereder jag mig nu för 2014. På agendan står ett utmanande arbete och ett löfte om att utveckla frågan om återkoppling. Vi vet att vi ska återkoppla, ge feedback i en formativ bedömning och vi gör det alltmer med digitala och andra verktyg men hur ska innehållet i återkopplingen egentligen se ut för att ha en formativ effekt och i vilka sammanhang ska den användas? Här finns massor att utveckla, jag är övertygad om att detta är nästa steg för att utveckla den formativa bedömningen som förhållningssätt och arbetssätt för framgångsrikt lärande och en inkluderande skola. Vi ses snart igen!

Gott nytt år med mycket mod och mycket metod önskar

Specialpedagogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: