specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Flippa instruktionerna!

Skärminspelningar är ju verkligen en favorit i repris. Det kan användas i alla möjliga sammanhang och kan varieras i det oändliga. De kan användas för att läsa in texter och prov, för att muntligt berätta om hur man tänkt sig en lektion eller en planering kring något arbetsområde.

Senast använde jag och min kollega Martina Jing för att förtydliga syftet med en uppgift och synliggöra för eleverna hur vi har tänkt kring den. Att klargöra tankar bakom en uppgiftsformulering kan bidra till ökad förståelse hos eleverna som ibland har svårt att se varför de ska göra något och vad syftet är.

Så här blev det:

Uppgift med pedagogisk planering och muntlig syftesbeskrivning

4 comments on “Flippa instruktionerna!

  1. kentlundgren
    22 september, 2013

    Intressant!
    Några funderingar: för vilka elever är uppgiften gjord och hur lång tid de har/hade de på sig?
    Är uppgiften gjord för att inleda en kurs, mitten, eller avsluta en kurs? (eller är det hela ”kursen”?)
    Har du några reflektioner efteråt, hur gick det?
    Och till sist en teknisk undran: är ni nöjda med Jing som vertyg för att spela in videos?

    • specialpedagogen
      22 september, 2013

      Hej Kent!
      Uppgiften är gjord för elever i åk 2 på gymnasiet i kursen pedagogiskt ledarskap 100 p på samhällsprogrammet inriktning beteendevetenskap. Just detta exempel är för att inleda en specifik uppgift men vi har gjort så även för att sätta igång en hel kurs. Ibland har jag spelat in bara lektionen, hur jag har tänkt kring den. Min erfarenhet är att eleverna gillar det. Från början var det för att jag hade flera elever med dyslexi och NPF men jag har upptäckt att alla kommenterar hur bra det är att få lyssna till instruktioner och mitt tänk bakom något. Min upplevelse är att jag inte behöver förklara lika mycket och att alla är på banan. Jag behöver dock kolla det lite mer för att kunna vara säker på att det verkligen är så. Jag har fastnat för Jing, den är enkel att använda men jag har också prövat Screencastomatic och Quicktime som är lika enkla. Quicktime tar längre tid att ladda upp tycker jag, det är den enda nackdelen. Fördelen med Quicktime är att det är lättare att föra över inspelningen till YT. Nu tränar jag på att också använda enkel röstinspelning på Soundcloud och Audioboo, men då kan jag ju inte visa i planeringen samtidigt. Får se om det funkar lika bra!

      • kentlundgren
        23 september, 2013

        Tack för info!

        Ursäkta om jag kommer in på ”detaljer”. Det var ju inte själva innehållet du ville visa här, utan mer den kreativa formen. Och jag gillar verkligen flippat (så att vem som kan se vad som händer kring spännande begrepp som pedagogiskt ledarskap). Tack för du visade upp en del av din vardag!

        Och jag fortsätter att fundera på detaljer som vad som skiljer pedagogiskt ledarskap från ”vanligt”, annat, ledarskap? Är det så ”enkelt” att det är allt ledarskap inom skolan som kan anses, eller borde vara, pedagogiskt ledarskap? Mer tankar kring dessa ”detaljer” här: http://storify.com/kentlundgren/pedagogiskt-ledarskap

        Om nu pedagogiskt ledarskap enbart kan hänföras skolans värld, är jag imponerad av att just detta ledarskap fokuseras inom ert samhällsprogram (eller tar ni även upp andra ”typer” av ledarskap?)

      • specialpedagogen
        23 september, 2013

        Det är jättebra frågor och jag vet inte hur jag ska svara på det, Skolverket har ju sin definition i kursplanen men det är lätt att blanda ihop med annat ledarskap. Våra elever läser också organisation och ledarskap och här finns massor som också avhandlas i ped led. Visst är det spännande med pedagogiskt ledarskap! Spontant känns det ju som något centralt och viktigt i skolan men det stannar ju inte där, reklam är väl också pedagogiskt ledarskap, kommunikation i allmänhet, läkaren som ska förklara diagnos och ta beslut om åtgärder? Jag ska läsa om din storify, fortsätter gärna diskussionen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: