specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Planera ämnesövergripande uppgift med verklighetsförankring – ett anspråkslöst förslag!

Dagstidningar är en aldrig sinande källa till uppslag för sådant som kan bearbetas i undervisningen. I SvD 11/8-13 stod att läsa om Facebooks avtal och hur få av oss som egentligen vet vad vi skriver under när vi går med på att bli medlemmar i FB. Det slog mig att en meningsfull uppgift för lite äldre elever (jag tänker mig åk 8 och uppåt) skulle vara att på allvar se över Facebooks avtal och se hur det påverkar individ, grupp och samhälle. Kanske kan det vara en uppgift som motiverar, som är verklighetsförankrad och som är utmärkt att jobba med i flera ämnen?

Uppgiften svarar mot alla steg i Blooms taxonomi om man låter eleverna vara kreativa i arbetet. Den reviderade versionen menar ju att det högsta steget är att skapa nytt vilket den nya tekniken möjliggör i en helt annan utsträckning än förut. Först måste närläsning ske för att förstå innehållet så att det kan sammanfattas i de viktigaste delarna. Sedan måste innehållet kunna appliceras på egna åsikter och på den egna livsstilen. En analys av konsekvenserna av avtalet för individ, grupp och samhälle kräver god förståelse och ett kollaborativt arbetssätt där eleverna får jämföra åsikter och ståndpunkter. I diskussionen utvärderas både avtal och åsikter och till sist skapar eleverna något av allt det arbete som har lett fram till förståelse och välgrundade åsikter om Facebooks avtal och dess möjliga konsekvenser.

Så här tänker jag mig ett förslag till upplägg för uppgiften. Kursiv stil är mina förslag och de kan utökas och ändras. Mallen kan förstås användas till vilken uppgift som helst för att stötta lärare i planeringen och för att synliggöra delarna för eleverna:

planering FB del 1 planering FB del 2

Här är en länk till planeringen om det är svårt att läsa den som bild här: Planering Facebooks avtal. (Det kan vara så att du behöver ett Google-konto för att kunna öppna dokumentet. Det ska inte behövas men en del har behövt det ändå!)

Det skulle vara roligt att höra om någon har gjort eller tänker göra något av Facebooks avtal som uppgift. Hur gick det? Fallgropar och framgångar? Lycka till!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: