specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Nytt läsår, nya utmaningar, nytt jobb!

Nu står höstterminen för dörren och det är dags att skaka liv i den grå massan bakom pannbenet. Det brukar alltid vara både kul och lite oroligt att börja jobba igen efter lång ledighet. Kul för att det är kul att jobba, oroligt för att det känns lite ovant att strukturera dagarna, hålla tider, samla tankarna! Denna månad är det ovanligare än någonsin för mig. Jag börjar idag en ny tjänst på Läroverket! Det innebär att jag avslutar mitt uppdrag som konsult för TÄNK OM men jag kommer att genomföra de uppdrag jag har inbokade för TÄNK OM sedan tidigare.

Inom Läroverket kommer jag att ansvara för Läroverket Unik som har som fokus att utveckla skolors arbete med formativ bedömning. Läroverket Unik samarbetar med Unikum som leverar smarta digitala verktyg för formativ bedömning, pedagogisk dokumentation, kommunikation med elever och åtgärdsprogram bland annat. Samarbetet är helt naturligt eftersom Läroverket Unik erbjuder utbildningar inom just formativ bedömning för alla som jobbar inom skolan.

Det jag ska göra är att ta fram utbildningar som skolor eller kommuner behöver för att implementera och utveckla arbetet med formativ bedömning, pedagogiska planeringar och pedagogisk dokumentation med eller utan dator, med eller utan datorbaserad program. Jag håller som bäst på att titta på vad jag också kan göra som konsult inom elevhälsan, ibland behövs ögon utifrån för att utveckla arbetet med elevhälsa och specialpedagogiska insatser av olika slag. Inkludering är förstås fortfarande min stora vision, formativ bedömning eller bedömning för lärande är ett sätt att nå en inkluderande verksamhet.

Förutom att jag får jobba med det som ligger mig väldigt vart om hjärtat när det gäller skolutveckling, ett utbildningssystem som utgår från kreativa lärprocesser och snabb och effektiv återkoppling får jag också ganska fria händer att utforma även andra områden som skolor kan behöva stöd för att utveckla. Det här är alltså en liten inbjudan till dig att delta i mina funderingar och komma med förslag på sådant som du tycker att din skola eller kommun ska satsa på och som jag kan bidra med i det arbetet!

Parallellt med jobbet på Läroverket kommer jag att fortsätta arbeta på min skola, Täby Enskilda Gymnasium. Lite undervisning och fortsatt utveckling av elevhälsans arbete står på schemat. Spännande och viktigt att till en början kombinera Läroverkets uppdrag med att faktiskt fortfarande stå mitt i verkligheten och pröva nya och gamla grepp som jag sedan kan vidarebefordra i mina uppdrag.

Du som är intresserad av utbildningar i Läroverkets regi är varmt välkommen att kontakta mig. Just nu är det enklast att höra av sig via denna blogg eller via Läroverkets Facebooksida men i nästa vecka kommer alla kontaktuppgifter som du behöver och även lite mer kött på benen när det gäller möjliga utbildningspaket.

Jag kommer förstås också att fortsätta att blogga och twittra, vi ses i de sociala medierna!

 

2 comments on “Nytt läsår, nya utmaningar, nytt jobb!

  1. agdaringstrom
    13 augusti, 2013

    Grattis till nytt jobb Helena! Vi ses och hörs i någon form och i något forum🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: