specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

BBC My autism and me

Det kan vara svårt att sätta sig in i vad autism egentligen är och vad det innebär för våra elever. Det syns ju oftast inte på utsidan så vi som kommer i kontakt med dessa elever (dvs alla som jobbar i skolmiljö) behöver veta lite mer om hur det yttrar sig och hur vi kan ge rätt stöd. Tack vare Karin Brånebäck (tack Karin!) fick jag ta del av denna film som så väl beskriver autism och hur det kan vara att leva med autism. Flickan i filmen säger att det är när man inte får tillräckligt stöd som autismen blir ett problem. Hon vill inte byta bort sin personlighet och varför skulle hon göra det? Hon är ju underbar! Bens kompisar har fattat hur han fungerar och verkar uppskatta honom som han är. Det skulle vara intressant att få veta mer om hur skolan har hanterat Ben och hans relationer och hur hans stöd har sett ut eftersom det verkar ha haft så god effekt. Mycket nöje!

3 comments on “BBC My autism and me

  1. Martina Åhman
    4 augusti, 2013

    Hej!
    Vilken bra film! Den borde visas i varje skola för lärare, elever och föräldrar.

  2. Martina Åhman
    4 augusti, 2013

    Hej igen!
    Hittade det här hjulet med ipad apps för autistiska elever. http://www.autismhandbook.org/images/4/4c/Appwheel.pdf

    Hälsar Martina

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 19 juli, 2013 by in Inkludering, Kollegialt lärande and tagged , , .
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: