specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Nationella prov som del av en formativ bedömning del 2

Jag passar på att använda nationella proven som ett sätt att göra eleverna delaktiga i den bedömning de kommer att bli föremål för. Denna gång inför muntliga provet i moderna språk. Syftet med att visa hur jag gjort är att lyfta att det inte är svårt, det tar inte längre tid och att det ger bättre resultat. Förutom det gör det framförallt eleverna delaktiga i både förberedelser och bedömning av sin egen förmåga och prestation. Det är ju det som är kärnan i formativ bedömning – att göra eleverna bedömningskompetenta.

Jag började med att ta fram ett gammalt prov från provbanken så att eleverna fick tillgång till det. Klassen fick följande instruktioner samt information om vikten av att arbeta kollaborativt för att få tillgång till så mycket kunskap och tips som möjligt:

Steg 1: gå igenom provinstruktionerna och börja förbereda tillsammans. Under tiden, fundera på dessa frågor:

  • Vilka ord måste du ha med dig i huvudet för att kunna tala?
  • Hur ska du komma ihåg dem?
  • Hur gör man för att snabbt förbereda prövningen, du har ju 10 minuter för att slå upp ord och tänka igenom vad du vill säga?
  • Vilket är ditt bästa tips för att förbereda ett talprov?

Steg 2: skriv ner ditt bästa tips i Todaysmeet (Här bistod jag också med något tips för att sätta igång processen)

Steg 3: Gå igenom alla tipsen i helklass. Vilket/vilka tar du till dig som du inte hade tänkt på förut?

Steg 4: Pröva att genomföra provet i par. Spela in dialogen och ladda upp den till Google drive samt dela med fröken! (Eleverna använde photo booth och audioboo men här finns en uppsjö av alternativ, tex google hangout och soundcloud).

Steg 5: Lägg till tips iTodaysmeet om du kommer på något nytt.

Steg 6: Gör en självskattning av din prestation utifrån denna matris (OBS matrisen är på intet sätt heltäckande men vi har jobbat med den och tolkat den tillsammans så för oss betyder orden kanske annat än för dig som ser den nu!)

Steg 7: Skriv (på franska) i din journal de progrès (alla elever har ett dokument där både de och jag noterar framsteg och reflektioner kring lärande) hur du skattar din prestation och vad du ska tänka på till nästa gång.

Nästa steg är att jag lyssnar igenom de inspelade dialogerna. Återkopplingen kommer att bestå av 3 tips eller saker att ta till sig inför det “riktiga” provet.

Hittills visar inspelningarna att de tar uppgiften på allvar och att de talar mer ledigt förhoppningsvis eftersom de vet att det är en del av kvalitetsarbetet för dem själva.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: