specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Nationella prov som del i en formativ process

Jag har redan tidigare uttryckt min besvikelse över nationella provens utformning i moderna språk. Nu har vi ändå genomfört dem och jag bestämde mig redan innan för att använda dem i en process så att provet fick en formativ funktion. Nationella provet är inte en termometer för att mäta elever vid ett visst tillfälle, det är ett sätt att se om eleverna har lärt sig det de behöver kunna. Varför inte använda det för att öka bedömarkompetensen hos eleverna själva och för att höja kvaliteten i arbetet?

Jag valde att använda skrivdelen som fokus för det formativa arbetet. Så här såg gången ut:

1. Veckan innan provet fick de ett gammalt prov att provskriva. De fick inga hjälpmedel men de fick en instruktion att använda för att träna på. Denna instruktion innehöll ord och uttryck som vi hade tagit upp under kursens gång samt ord och uttryck vi hade samlat på oss när vi tränade läsförståelse inför den delen i det nationella provet. Dessutom länkade jag det dokument vi har samlat verb i tillsammans. Så här såg instruktionen ut: Träning inför skrivuppgift

2. Jag gav snabb feedback på de texter de tränade på och gav dem 3 tips inför nationella provet. Tipsen kunde vara allt från specifika verb som behövde tränas in till råd om att skriva fler meningar och vad de kunde handla om.

3. Morgonen då vi samlades för nationella provet fick de 10 minuter för att gå igenom min feedback (de hade fått den innan via google docs men jag ville vara säker på att alla hade läst den). Sedan skrev de proven i vanlig ordning.

4. Jag kopierade upp alla texter och såg till att alla namn och annan information om elever var borta. I grupper om 3-4 fick de 3-4 texter att läsa. Uppdrag: vilken text skiljer sig från de andra? Varför? De skulle alltså bestämma och urskilja särdrag i alla texter för att se vilka som hörde ihop och vilka som inte hörde ihop. Detta är ett sätt att leta kvalitetsmarkörer och kriterier. Alla kriterier de kom på skrevs in i Answer Garden, ett verktyg som samlar ord och uttryck eller svar på en fråga. Så här såg vår trädgård ut: Answer Garden/varför hör den inte hit?

5. I helklass fick alla berätta vilka kriterier de hade hittat och vi kopplade dem till god kvalitet och kunskapskraven.

6. Tavlan delades upp i tre kolumner: A, C, E och eleverna fick sätta upp texterna (med gammal hederlig häftmassa) i respektive kolumn utifrån deras bedömning om kvalitetskriterier. Därefter fick de motivera varför de satte upp texterna i respektive kolumn. Vi diskuterade rimligheten och kopplade ännu mer till kunskapskraven. Eleverna fick möjlighet att flytta på texter efter diskussionen och då motivera flytten.

7. Läxa blev att använda det vi hade diskuterat för att bearbeta sin text och förbättra den på alla nivåer: grammatiskt, ordkunskapsmässigt och innehållsmässigt. Att kunna bearbeta text och produktion är ett kunskapskrav i moderna språk.

Jag väntar på de bearbetade varianterna och tror och hoppas på fördjupad bedömningsförmåga hos eleverna och därmed förmåga att förbättra den egna produktionen på ett målmedvetet sätt.

 

2 comments on “Nationella prov som del i en formativ process

  1. Fröken Emma
    29 april, 2013

    Intressant läsning! Jag jobbar på liknande sätt, men pga sekretessen i svenska och engelska blir arbetet efter själva provet lite klurigt. Bort med sekretessen, säger jag!

    • specialpedagogen
      29 april, 2013

      Håller verkligen med dig om att sekretessen gör detta arbete svårare. Bort med den så får vi se vad som händer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: