specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Betygssamtal med hjälp av Movenote

Henrik Widaeus och Patrick Aspling tipsade om Movenote som skulle kunna användas för videofeedback. Jag funderade över hur detta skulle skilja sig från att använda Voice thread, Quick time eller Jing för inspelad återkoppling till elever. Skillnaden är att i Movenote syns jag på bild medan eleverna slipper se min nuna i de andra programmen. Så vad skulle fördelen kunna vara?

Jag kom på att det kanske räcker med röstinspelning när det gäller återkoppling på en enskild uppgift för att driva det arbetet framåt medan en videoinspelning kanske kan bidra till ett ökat förtroende när jag gör en samlad bedömning av mer summativ karaktär. Röstinspelning gör att fokus är på själva uppgiften medan bildinspelning gör att fokus är på vår relation, min bedömning och skapar förtroende. 

Det börjar dra ihop sig mot betyg, särskilt i åk 3 i gymnasiet där väldigt lite tid återstår. Självklart är det viktigt att ha samtal IRL, öga mot öga, men kanske kan detta sätt att meddela min syn på prestationer över tid bidra till att det känns mer på riktigt. Dessutom är det ju ett smart sätt att dokumentera betygssamtalen så att det går att gå tillbaka till inspelningen om det uppstår frågetecken kring vad som faktiskt sades.

Jag har tidigare visat att jag försöker samla informellt bedömningsunderlag på ett ställe i en diagnos och prognos. Nu använde jag mig av den matrisen för att kommentera i videon. Jag tänker att det är viktigt att ha ett underlag att utgå från i inspelningen så att det blir stringens i min bedömning.

Ovanför diagnos och prognos har jag samlat minimatriser för det mer formella bedömningsunderlaget, alltså de uppgifter som alla elever har producerat och som har en kollektiv ansats. Att samla bedömningar för det formella underlaget har nog de flesta koll på, men hur gör man för att kommunicera bedömningen av det informella underlaget? Här jobbar jag på för att hitta en bra lösning. En sammanfattande diagnos är det jag använder just nu.

Här är ett exempel på en samlad bedömning för en elev i engelska c (därav betygsstegen MVG-IG). Självklart använder jag den summativa bedömningen för att också visa vägen framåt så länge vi fortfarande inte har registrerat slutbetyget.

Efter några försök kom jag fram till att det är viktigt att ha några saker klart för sig innan man sätter sig och spelar in:

1. Säg prognosbetyget först

2. Ta upp 3 saker som bevisar prognosen

3. Om det finns chans till högre betyg, ta upp 2-3 saker som behövs för att nå dit

4. Upprepa prognosen och vad som krävs nu

Sammanfattande bedömning för Emelie

4 comments on “Betygssamtal med hjälp av Movenote

  1. specialpedagogen
    13 april, 2013

    Jag gör misstaget i filmen att säga ”I need more formal English”, gör inte det! Det ska naturligtvis vara ”you need to show me more formal English”. Det är ju inte jag som ska prestera utan hon och jag riskerar med ”I need” att lura henne att tänka att det är för mig hon gör sin prestation. Språket är viktigt, ibland går det fort!

  2. specialpedagogen
    13 april, 2013

    Tidsåtgång: räkna med 5 minuter per inspelning inklusive sidans omladdningar. Mina inspelningar varade mellan 2-4 minuter. Ju kortare desto bättre för eleven. Här är en länk till Patrick Asplings instruktion om hur man laddar ner movenote: http://it-pedagog.blogspot.se/2013/04/formativ-bedomning-med-webbverktyget.html

  3. Pingback: Betyg, pysparagrafen, sammanvägningen av prestationer. | specialpedagogen

  4. Pingback: Misslyckade pedagogiska insatser för kollegialt lärande (del 2) | specialpedagogen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: