specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Effektiv bedömning – min checklista!

Sitter du som jag och rättar och bedömer elevarbeten inför nästa vecka? Det är märkligt att det är ett arbete som jag och många med mig drar sig för. När man väl sitter där och läser, tittar eller lyssnar är det ju oftast jätteinspirerande och man blir både stolt, överraskad och får hjälp med vidare planering. Så vad är det som gör att man drar sig och gruvar sig innan man väl sitter där? Det är inte bara latmasken i mig som försöker vinna. Jag tror att det är för att det är ett jobb som är potentiellt gränslöst. Minst en timme per elevarbete skulle jag kunna komma upp i och ärligt talat tror jag att jag gjorde det förr. Förr, innan jag lärde mig själv (det här är tyvärr inget jag fick med mig från lärarutbildningen) hur det egentligen ligger till med feedback; vad som är effektivt och hur den ska fungera för eleven snarare än för mig. Om jag själv är medveten om detta är det lättare att sätta igång och veta hur jag ska bedöma, vad jag ska bedöma och hur jag ska kommunicera det. Tanken är att min tid är dyrbar liksom elevens och jag ska inte lägga den på att känna mig som en duktig lärare utan på att veta att det jag kommunicerar används för det syfte jag som ledare har bestämt. Hellre få kommentarer som verkligen har effekt än massor av kommentarer som hamnar i papperskorgen.

Jag vill verkligen poängtera att jag inte är färdig med mitt eget arbete att utveckla min bedömningskompetens. Den dagen jag tror att jag är klar med det kan jag lika gärna gå i pension. Så här ser min checklista för att komma igång ut just nu och den är väl underbyggd enligt de kunskaper vi har just nu om bedömning:

1. Jag vet exakt varför jag bedömer detta arbete, syftet med att jag ägnar tid åt det.

2. Jag vet vad jag kommer att leta efter i just denna elevs arbete eftersom jag känner eleven väl.

3. Jag vet att jag ska beskriva vad jag ser eller hör och undvika att värdera det.

4. Jag vet att jag behöver väga upp negativa kommentarer med minst lika många positiva.

5. Jag vet att jag ska hålla mig kort i mina kommentarer och ta upp 3 bra saker, 3 saker som behöver utvecklas.

6. Jag vet att jag behöver vara tydlig med att arbetet ska göras ännu bättre och visas upp igen.

7. Jag vet att eleven kommer att få tillbaka min feedback och feedforward senast 2 dagar efter arbetet eftersom jag har planerat för det i min kalender. (OK, jag lyckas inte alltid hålla detta men jobbar på det!)

En matris kan se ut så här:

Syftet med bedömningen:

se till att begreppen används, kolla strukturen, kolla förståelsen för ….

Fokus för just dig:

struktur och användning av synonymer

3 bra saker:

1. du använder många begrepp och visar att du behärskar dem.

2. din diskussion visar att du har förmåga att sätta dig in i andras argument.

3. din rubrik gör mig nyfiken.

3 saker att utveckla:

1. avsnittet om…behöver bli tydligare så att läsaren förstår.

2. koppla dina exempel mer tydligt till vad du vill att läsaren ska förstå.

3. din slutsats blir säkrare om du tar bort uttryck som “jag tror” och “etcetera”.

Matrisen är inte nödvändig men ibland är det bra för att få struktur och tydlighet för sig själv om inte annat!

Kopplingen till kunskapskraven då tänker du kanske? Eleverna behöver vara förtrogna med vilka kunskapskrav vi jobbar mot innan arbetet med uppgiften påbörjas så de är med i bakgrunden. Samtidigt tycker jag att det är svårt att bedöma en enskilt uppgift med utgångspunkt i kunskapskraven. De ska hjälpa mig och eleven att göra en summativ bedömning i slutet av kursen men på vägen tjänstgör de som målformuleringar för hela kursen och som något som visar kvaliteter på en viss betygsnivå. Därför använder jag inte någon kunskapskravsmatris när jag bedömer enskilda arbeten. Jag använder dem snarare som avstämning efter en period då man kan titta igenom hela portfolion och se hur kvaliteterna korresponderar med texten i kunskapskraven. Men det är egentligen en helt annan blogg!

Kommentera

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

