specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

5 sätt att använda Facebook i undervisningen

I förra veckan fick jag mycket inspiration kring hur man kan använda Facebook i undervisningen som ett sätt att samla, dokumentera och publicera. Tack till Christer Holger och Emma Rosén för att ni visade vägen! I fredags testade jag med en klass och det var ytterligare en ögonöppnare för mig att se att det verkligen fungerar och både förhöjer undervisningen och förenklar kommunikationen. Jag öppnade en sluten grupp i mitt eget facebookkonto men det går säkert att öppna nya konton för att använda just i skolmiljö.  Här är fem tips att testa i och utanför klassrummet:

1. Infoga film med webbkameran. Jag filmade mig själv när jag instruerar och påminner om uppgiften. Det blev ett sätt att få eleverna att härma mig och spela in sig själva medan de reflekterar eller svarar på frågor.

2. Infoga youtubefilmer. Det finns så mycket på youtube som kan användas både för att gå igenom något moment eller små filmer för att inspirera eleverna att komma igång. Jag infogade några filmer att använda som inspiration inför uppgiften.

3. Skriv inlägg med instruktioner. Instruktionen kan lätt delas upp i mindre delar om jag som lärare skriver en bit i taget i olika inlägg. Då vet också eleverna var de kan hitta informationen på ett lätt sätt.

4. Samla tankar från alla. Alla elever kan skriva inlägg för att inspirera, tala om vad de har gjort, hur de har gjort det och vad de tänker om andras inlägg. Min klass delades in i grupper så att det inte skulle bli så många inlägg men jag ser egentligen inga hinder för att låta alla komma till tals samtidigt.

5. Infoga färdiga uppgifter för kamratbedömning. Eleverna fick infoga sina filmer eller dokument så att vi kunde ägna oss åt kamratrespons. Bäst resultat får man om man också infogar en matris för kamratresponsen så att det blir strukturerat.

Min uppgift blev att lägga in kommentarer, filmer, inlägg under tiden som arbetet pågick så att det hela tiden fanns tips och påminnelser om det vi höll på med. Elevernas uppgift blev att infoga kommentarer och att publicera arbete lite i taget. För mig blev det ett tydligt sätt att bidra med strategier för att klara uppgiften allteftersom jag såg hur eleverna jobbade. Eftersom allt samlas på ett ställe blev det en levande lektionsportfolio som finns kvar och som vi kan gå tillbaka till nästa gång. För mig som inte helt förstått tjusningen med Facebook även om jag finns där blev det dessutom en rolig upplevelse. Hoppas det smittar av sig på eleverna!

2 comments on “5 sätt att använda Facebook i undervisningen

  1. anna lönnebo samuelsson
    21 augusti, 2014

    en fråga: jag har startat upp en grupp på min facebook-sida för mina elever. Hur lägger jag upp klipp från youtube på denna? Ni som använder facebook i undervisningen, lägger ni upp den från er privata sida eller skapar ni en helt ny sida så att säga? tacksam för all hjälp:)

    • specialpedagogen
      24 augusti, 2014

      Hej Anna!För att lägga upp Youtubefilmer kopierar du länken till filmen och klistrar in den i FB där du ska skriva. OM du väntar lite så hittar FB filmen så att den syns istället för länken. När bilden på filmen dyker upp kan du ta bort länken. Om min förklaring inte är så tydlig så kan du testa att titta på denna: https://www.youtube.com/watch?v=EOS7tJpEIJ0 där de visar hur man gör! Jag brukar själv lägga upp en grupp som är hemlig och den hör till min privata sida men det är ingen som kommer åt min privata. Jag vet att det finns många som skapar ett privat konto och ett lärarkonto men tydligen vill inte FB att man gör så, det finns en risk att de stänger ner båda kontona då har jag hört. Jag brukar skapa en grupp och så ber jag någon eller några av eleverna att bli vän med mig. Därefter lägger jag över dem i den hemliga gruppen och så ber jag dem lägga till sina andra klasskamrater. När allt är klart tar jag bort dem som mina vänner! Hoppas att mitt svar hjälper dig, återkom annars. Hoppas också att du kommer att få samma glädje av att använda FB i undervisningen som jag och många andra!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 7 oktober, 2012 by in Design av lektioner, uppgifter, material.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: