specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Flippa mera! Inte bara genomgångar!

Jag befinner mig på Västkusten, i Härryda kommun där det pågår en IKT-mässa. Tidigare i veckan var jag i Borås och träffade lärare som har till uppgift att sprida IKT-kunskaper i sina skolor. Jag slås av hur mycket kreativitet som finns hos alla lärare, mig inbegripet, när man tillåts spåna och vända och vrida på begreppen. Att flippa på mer än bara genomgångar som skickas hem med läxan (tack youtube!).

Här är fem tankar kring hur vi kan flippa mera i undervisningen genom att flippa invanda tankegångar:

1. Istället för att ta ifrån barnen mobiler i klassrummet för att man är rädd att de ska distrahera – vänd på resonemanget; hur kan mobilerna användas för att förhöja upplevelsen av lektionen och hur kan den användas för att lära barnen strategier för livslångt lärande? Flippa mobilerna! De kan till exempel fotografera tavlan och annat som är svårt att minnas, de kan filma sig själva och varandra när de diskuterar och resonerar för att att spara bevisen på ett bra arbete och de kan använda ordböcker för att bara nämna några få fördelar. Dessutom, time management genom appen time timer!

2. Istället för att börja med uppsatsstrukturen och försöka få elever att gissa hur de ska stoppa in text i olika delar, låt dem skriva ALLT de kan komma på om ett ämne (helst ett som de går igång på). Därefter kan man resonera om hur man skulle kunna strukturera texten för att passa i en viss genre. En slags stream of consciousness fast kring ett ämne som engagerar. Flippa rapportskrivning och andra fasta strukturer!

3. Vi tenderar att fastna i resonemang om att det är viktigt att börja från grunden, med byggstenar som byggs ovanpå varandra. Vad händer om man börjar i en annan ända? Kidsen framför sina datorer lär sig blixtsnabbt hur de ska skapa hemsidor och spel, inte genom att lära in formler och smådelar utan genom att utsätta sig för ett behov av att veta något och sedan ta reda på det (på Youtube). Flippa byggstenarna!

4. Facebook orsakar mycket huvudbry hos många. Det är kanske utlämnande, distraherande och ytligt. Eller är det något som kan användas för att fördjupa resonemang och samla information på ett lättåtkomligt ställe? Under lektionerna kan alla använda facebook för att kommentera lektionsinnehåll och diskussioner. Det som inte är förbjudet blir inte lika kul att använda i smyg. Flippa Facebook!

5. Flippa lärarrummet! Var är mitt skrivbord nuförtiden? Jo, det finns kvar men jag kan lika gärna ställa mig ute bland elever och jobba. Ofta kommer de fram till mig och ställer frågor eller småpratar lite. Ett trevligare sätt att jobba och minst lika effektivt.

Att flippa är att utvecklas. Våga tänja på resonemangen och tankarna. Tänk om nästa Steve Jobs sitter i ditt klassrum? 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: