specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Inkludering för elever med uppmärksamhets- och koncentrationssvårigheter: 5 tips!

De finns i alla klasser, elever med svårigheter att koncentrera sig. Ibland beror svårigheterna på tillfälliga problem eller svackor och ibland är det mer varaktiga svårigheter. De kan yttra sig genom att eleven blir utagerande eller inåtvänd. Vi lärare märker det först när skadan är skedd, när eleven inte har föstått uppgiften och inte har kommit igång eller slutfört arbetet. Då har eleven redan upplevt ett misslyckande och vägen tillbaka till arbetet blir onödigt lång.Det finns några strategier att pröva för att förebygga dessa svårigheter. Som vanligt tycker jag att det är bra att göra samma sak för alla så att man undviker särlösningar, i varje fall som första val.

1. Tydliga instruktioner. Skriv instruktioner i keynote, power point eller i google presentation. Det blir automatiskt en tydligare form av instruktion om varje del får en egen bildruta. Första rutan kan innehålla den långa instruktionen för elever som fixar det men de nästföljande bilderna kan utgöra en tydligare, stegvis intruktion.

2. Använd en återkommande lektionsstruktur (exempel). Jag har skrivit om den förut, men den tål att upprepas. För elever med svårigheter att koncentrera sig tar en återkommande struktur bort en del av den energi som annars måste ägnas åt att försöka förstå vad som ska hända. Den hjälper också till att sätta igång lektionen utan omställningstid för elever som är uppe i varv mellan lektionerna. Strukturen kan se trist ut vid första anblick men mellan de fastställda rubrikerna finns utrymme för så mycket kreativitet man vill ha!

3. Lyssna, se, känn. Börja lektionen med en enkel övning för att träna fokus. Säg till hela klassen att de ska göra en fokusövning. Be dem koncentrera sig på tre saker de hör just nu. Låt dem lyssna i cirka två minuter. Sedan ska de koncentrera sig på tre saker de ser i cirka två minuter och därefter tre saker de känner i kroppen (det kanske kurrar i magen eller killar i halsen, men känner man inget är det förstås helt ok också!). På detta sätt har man tvingat hjärnan att flytta fokus från yttervärlden till den egna sfären.

4. Arbetsplan. Lär eleverna att planera sitt arbete genom att använda en arbetsplan (exempel) där de skriver i vad de ska göra och hur länge de ska hålla på med mera. Detta är en strategi som de kan använda i massor av olika situationer och som hjälper dem att hålla fokus och ta beslut om varje steg som ska tas på väg mot ett färdigt arbete.

5. Pit stops (Tack Måne för uttrycket!). Att jobba koncentrerat en hel lektion, hur kort eller lång den än är, är svårt för de flesta. Se till att avbryta arbetet med jämna mellanrum för att stämma av hur det går. Tala om i förväg när klassen ska pausa i arbetet och påminn om det fem minuter innan det är dags. Pit stops används för att göra en självskattning och för att ge kamratrespons, helst med hjälp av en matris (exempel) så att det blir tydligt för eleverna vad de ska titta efter i arbetet.

Snart kommer fler tips, bland annat om hur man kan använda språket för att hjälpa till med struktur och fokus!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 29 september, 2012 by in Återkoppling för utveckling, Design av lektioner, uppgifter, material, Inkludering.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: