specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

5 sätt att använda datorn för att möta alla elever

Datorn som arbetsredskap förhöjer och fördjupar ett redan tidigare strukturerat och välorganiserat arbete i klassrummet. Dessa tips är till för att du som lärare ska kunna ge eleven fler möjligheter att fördjupa och förhöja sina tankar under en uppgift. Kanske hjälper de till att överhuvudtaget komma igång med arbetet!
1. Story map ger elever möjlighet att visualisera tankar kring karaktärer och konflikter i noveller och romaner.
2. Virtual field trips förhöjer upplevelsen av att ta reda på information om ett ställe och hjälper elever som behöver hjälp att visualisera för att ta till sig abstrakt information, till exempel information om något som händer på andra sidan jordklotet.
3. Datorn passar utmärkt för genrepedagogik för att systematisera hur man gör för att närma sig en uppgift istället för att släppa iväg eleverna att själva lista ut hur de ska göra. Här är en förenklad variant av genrepedagogik:
a. Titta på ett exempel på den uppgift som eleverna ska göra, till exempel en autentisk labb-rapport, en haiku-dikt eller en undersökning.
b . Wordle skapar på ett kreativt sätt ordmoln med de viktigaste begreppen, orden och uttrycken som behövs för en viss uppgift. Eleven kan gå tillbaka till ordmolnet och se till att använda orden.
c. Följ instruktionen till uppgiften tillsammans och skapa ett dokument där alla är med och skapar uppgiften. Om uppgiften är icke-textbaserad kan den skapas i en film eller ett radioprogram tillsammans.
d. Låt eleverna följa instruktionen i par. Låt paren bedöma varandras resultat, helst utifrån en matris (exempel) så att kamratresponsen blir systematisk. Dokumentera alla produktioner i google docs, på youtube eller i Jing.
e. Nu kan eleverna ge sig i kast med uppgiften på egen hand. Alla elever kan känna sig trygga med vad som förväntas och alla förstår instruktionerna vid det här laget.
4. Lumosity skapar personliga träningsprogram för att träna hjärnans olika funktioner: minne, organisationsförmåga med mera. Detta är ju inte kopplat till specifika ämnen men låt gärna eleverna pröva det under lektionstid så att det blir av.
5. Lär dig och eleverna hur de hittar talsyntesen på datorn. Nästan alla datorer har inbyggs talsyntes för engelska numera. På mac-datorer hittar du den så här: klicka på inställningar/tal/talsyntes. Välj en tangent som du inte använder ofta. Tryck på den och sedan OK. När du sedan markerar en text som du vill ha uppläst behöver du bara trycka på din valda tangent för att höra den. Har du PC kanske ni kan köpa in Babylon talsyntes. Att lyssna och läsa ger alla elever möjlighet att använda flera sinnen för att ta in information. 
Pröva dig fram och glöm inte att fråga eleverna om hjälp, att låta dem undervisa gör dem aktiva och kan sätta igång en positiv spiral!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 18 augusti, 2012 by in Design av lektioner, uppgifter, material, Growth mindset, Inkludering.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: