specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

5 internetsajter som hjälper dig att inkludera

I den digitala skolan är ofta inställningen att skippa läromedel eftersom allt finns på nätet. Problemet är bara att visst finns det hur mycket som helst på nätet men det saknas oftast information om hur innehållet ska användas. Detta kunde läromedel bistå med men nu förväntas lärare och elever klura ut själva hur en sajt ska användas för forskning eller faktainlärning. Lärarens tid är begränsad och tyvärr kan vi specialpedagoger vittna om många elever som hamnar hos oss på grund av bristande tydlighet i instruktioner snarare än reella inlärningsproblem. Vi måste alltså sluta att prata om VAD som finns på nätet och nöja oss med att konstatera allt som finns att tillgå och fortsätta diskussionen om HUR det ska användas i en lärandesituation.
Här är några tips för att få internetsajter att fungera som en del av ett inkluderande förhållningssätt i 1:1-klassrummet:

1. Discovery education har lektionsplaneringar, läxhjälp och filmer. Här kan du hitta färdiga lektionsplaneringar som är prövade och genomtänkta (visst är lärares planeringar genomtänkta men de kan omöjligt ges samma tid som de som publiceras, ofta av ett team). Använd denna sajt för att:

  • 1. få till genomtänkta planeringar som prövats
  • 2. få till godkända och genomtänkta filmer för att flippa klassrummet.
  • 3. lägga till visuell upplevelse för elever med koncentrationssvårigheter.
  • 4. ge eleven möjlighet att både lyssna och läsa samtidigt, vilket hjälper både dem med lässvårigheter och elever med koncentrationssvårigheter.

2. Make it happen  hjälper dig att ge tydliga och progressiva instruktioner. Sajten visar de olika stadier som eleverna ska gå igenom när de gör ett undersökande arbete, ett arbetssätt som ofta leder till att en stor grupp elever misslyckas när de inte förmår att själva planera och genomföra sina projekt.

3. Jing hjälper dig att organisera flippade lektioner så att du kan spela in genomgångar och dela dem med eleverna. Elever kan också spela in sig själva och dela med dig vilket är bra för dem som visar fler styrkor muntligt än skriftligt.

4.  Bubbl.us  eller mindnode är till för mindmapping eller tankekartor vilket är oslagbart för elever som behöver visuell hjälp att organisera sina tankar. Det är också ett utmärkt hjälpmedel för att lära sig strukturera ett innehåll. Elever som inte lyckas i skriftliga provsituationer kan ha stor hjälp av att göra tankekartor som bas för muntliga förhör eller prov. Du bestämmer om eleven får ha med sig tankekartan vid provtillfället eller inte.

3. Learn NC är en universitetssajt med digitala lärotexter och uppgifter för elever som behöver större utmaningar. En trött elev är ibland en understimulerad elev som behöver något att bita i.

Jag har fler sajter på lager och om några dagar kommer nya tips på samma tema!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 10 augusti, 2012 by in Uncategorized.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

-flerspråkighet, translanguaging & multimodalt lärande

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: