specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Scener från studentavslutning i en inkluderande skola

Jag sitter hemma och smälter intrycken från dagens studentavslutning då våra treor sprang ut på gräsmattan in i sitt nya vuxna liv. Innan ”utspringet” samlades alla blivande studenter och vi i personalen för en lunch med sång, teater, dikter och tal. Fler elever än någonsin höll tal till lärare, till rektor och till klasskamrater. Några höll tal spontant och några hade förberett sig noggrant. Det som fick mitt hjärta att banka lite extra var att av dem som höll tal var det flera som haft utmaningar att tackla i skolan. Vilken resa de har gjort som nu känner sådan tillit till sin förmåga att de ställer sig upp inför 150 personer och talar! Vilka fantastiska elever och vilka fantastiska svensklärare de har haft som har drillat dem i retorik och muntlig framställning! Nu kan jag sova lugnt i förvissning om att det kommer att gå bra för dem i livet. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 30 maj, 2012 by in Inkludering, Ledarskap.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: