specialpedagogen

Det inkluderande klassrummet

Ny studie om IKT: datorn ger eleverna bättre självförtroende

En ny studie visar att datorn ger eleverna bättre självförtroende. Så här säger Jane Brodin, professor vid Stockholms universitet: – Jag anser att barn alltid är barn av sin tid, vilket innebär att även deras barndom ser annorlunda ut än tidigare generationers. Tiden de lever i är en spegling av verkligheten och allt som sker i samhället påverkar barn och unga.  Dagens barn växer upp i den digitala tiden och det är den livsmiljö och verklighet som de lever i.

Syftet med studien var att undersöka om datorn var ett redskap för inkludering. Det visade sig att datorn gjorde att många av barnen kunde klara arbeten självständigt vilket höjde graden av självförtroende. Barnen i Brodins studie har flera rörelsehinder och kommunikationssvårigheter men jag tänker att studien bör kunna tolkas så att detsamma gäller även för barn och ungdomar med mer osynliga funktionsnedsättningar som ADHD eller Aspergers syndrom. Dessutom uppvisar ungdomar med depressioner eller sen mognad ofta samma svårigheter som ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar vilket betyder att datorn som kommunikationsmedel och möjliggörare av självständighet bör gälla ganska många ungdomar i våra skolor.

Brodin är skeptiskt till utvecklingen av IKT i skolan och menar att datorn används för mycket som ett redskap för lärande snarare än för kommunikation. Om fokus istället låg på kommunikation skulle många elever med hjälp av datorn få en bättre lärandesituation. Brodin ser också en backlash i IKT-utvecklingen där många skolor skaffat sig datorer men där lärarna blivit osäkra och rädda för utvecklingen varvid den pedagogiska utvecklingen av datornanvändandet har avstannat.

Lärarna är alltså nyckeln till framgång som vanligt och som vanligt är det beklämmande att lärare ofta inte har den tilltro  till den egna förmågan som behövs trots att vår yrkesgrupp har så mycket erfarenhet och utbildning. Så synd om datorn förblir en skrivmaskin och en uppsamlingsplats för uppgifter som läraren har hittat på ensam på sin kammare istället för att tillsammans med eleverna åstadkomma en inkluderande miljö där målen är i centrum och vägarna att nå dit är många.

ny studie om IKT i Sverige

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Information

This entry was posted on 22 maj, 2012 by in Design av lektioner, uppgifter, material, Kollegialt lärande.
Differentiation Is Easy

Differentiation is easy, it doesn't have to be time consuming. It can even be fun! This blog contains easy ways to differentiate effectively in today's secondary classrooms. We aren't clones, so let's use our differences and those of our students to our advantage.

huddingepedagogen

Välkommen till en IT-pedagogs försök att samla sina upptäckter från internet mm

Hülya

- om nyanlända, inkludering, flerspråkighet & utbildning

gunillaalmgrenback

IKT och specialpedagogik

Strategier för lärande

Språkutveckling, lässtrategier och undervisning i svenska, retorik och psykologi på gymnasiet

Prestationsprinsen

Här skriver Aggie om barn & unga som tänker, känner och gör "annorlunda": stressade, särbegåvade, med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf), unika funktionsuppsättnngar, högsensitiva, hemmasittare, oroliga, stressade med flera. Dessutom om skola, skolrätt, pojkkrisen, inkludering och mycket mer. Och inte minst, den fantastiska Prestationsprinsen.

Psykologi för Lärande | PFL

tillgänglighet – välmående – måluppfyllelse

%d bloggare gillar detta: