Använd TED talks med inkluderande och strategitränande instruktioner

Standard

Mina elever i engelska ska få titta på Patricia Ryans TED talk: Don’t insist on English eftersom vi ska prata om engelskans roll i världen. Jag skulle kunna ge dem länken och helt enkelt säga att de ska titta, eller sätta på filmen i klassrummet men en mer strukturerad instruktion kommer att ge bättre resultat och därmed fördjupa diskussionen i klassrummet. Jag väljer att låta dem titta hemma och prata på lektionen. Självklart kan man också titta tillsammans i klassrummet och följa instruktionerna ihop. Eleverna kan i så fall jobba i par för att träna inför att göra det själv hemma med ett annat TED talk.

Så här kan en instruktion som hjälper eleverna att träna studiestrategier med hjälp av TED talks se ut:
1. Ta fram filmen på din skärm: Patricia Ryan 
2. Klicka på “transcript” och scanna (snabbläs) texten på engelska. På så sätt hjälper du hjärnan att skapa en förförståelse för vad du kommer att höra. (Transcript kan förstås också läsas samtidigt som man titta och lyssnar och den kan också översätta föredraget för att skapa förförståelse).
3. Titta på föredraget/filmen. Pausa efter 3 minuter.
4. Sammanfatta vad du har hört så här långt. Du ska kunna nämna 3 saker som Ryan har sagt.
5. Titta 3 minuter till, pausa och sammanfatta.
6. Upprepa tills du har sett hela filmen (hört hela föredraget).
7. Scanna texten igen och kontrollera dina sammanfattningar. Hörde du rätt?
8. Se filmen/föredraget igen.
9. I din logg (jag använder google docs där varje elev har ett dokument som samlar allt arbete) skriver du ned dina sammanfattningar.
10. I loggen, svara på frågorna: hur skulle du berätta för någon om detta TED talk? Hur skulle du förklara Patricia Ryans budskap? Om du skulle argumentera emot Ryan, vad skulle du säga till henne?Uppföljning: Skriv en blogg eller spela in dig själv när du reflekterar över både föredraget och diskussionen om föredraget. Se till att du har med:
1. En inledning som sammanfattar Ryan’s föredrag,
2. Tre saker som du tyckte var viktiga att diskutera utifrån föredraget plus vad gruppen sa om dessa tre saker.
3. En slutsats där du talar om vad du tänker om engelskans roll i världen efter att ha hört föredraget och diskuterat det.
Jag gillar verkligen Shawn Achors TED talk The happy secret to better work inte minst för att han är en så skicklig föreläsare som förpackar ett viktigt budskap på ett humoristiskt sätt. Den är bra att använda för att förbättra muntlig framställning. Så här kan en strategitränande instruktion till detta TED talk se ut:
1. Ta fram filmen på din skärm (ja, det är bra för en del att komma igång genom att visa det allra första steget).
2. Titta på hela filmen i ett streck utan att anteckna.
3. Hur känner du dig efter ha lyssnat på Shawn? Skriv ner minst 3 känslor du har nu!
4. Vad handlade föredraget om? Skriv ner, i din logg, minst tre saker som du tror att Shawn vill att du ska komma ihåg.
5. Titta på filmen igen i 3 minuter. Notera hur Shawn ser ut i ansiktet, kroppshållning, sätt att röra sig på scenen. Skriv ner det du har observerat i din logg.
6. Fortsätt att titta i 5 minuter och notera hur Shawn använder pauser i sitt föredrag. Är det ofta pauser? Vad händer när det blir en paus? Skriv ner det du har observerat i din logg.
7. Titta i 5 minuter till. Vad får publiken att skratt? Notera vad Shawn säger varje gång det blir skratt i publiken. Notera också hur han ser ut, glad, förvånad, allvarlig eller något annat du ser. Skriv ner i din logg. (Tonåringar har ofta svårt att tolka ansiktsuttryck, därför är det bra att träna på det).
8. Titta färdigt på föredraget.
9. I din logg, nämn minst tre knep Shawn använder för att få publiken att lyssna! Vad kan du lära dig av Shawn för att göra din nästa redovisning ännu bättre?
Fler tips på TED talks som är lämpliga att använda i klassrummet hittar du här!
Som uppföljning eller slutuppgift är det naturligt att ge eleverna i uppdrag att spela in sina egna TED talks. Min skola heter Täby Enskilda Gymnasium så den givna titeln blir förstås TEG talks! Det blir en självklar individualisering eftersom eleverna väljer ämne efter intresse, kan bestämma omfånget på sitt TEG talk, får välja om de gör det helt själva eller tillsammans med någon och de kan styra över formen på sitt TEG talk. Manuset måste först bearbetas med min och klasskamraternas hjälp innan det är dags att spela in. Så småningom kommer du att kunna hitta TEG talks på skolans hemsida och då berättar jag hur vi arbetade med den processen!
About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s